Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

ABC zdrowia. Świadczeniodawca i jego obowiązki (cz.1)

ABC zdrowia. Świadczeniodawca i jego obowiązki (cz.1) fotolia.pl

Świadczeniodawca to np. lekarz, pielęgniarka, położna, poradnia, szpital, gabinet stomatologiczny czy gabinet fizykoterapii, który udziela świadczeń na podstawie umowy z NFZ. Do jego podstawowych zadań i obowiązków należą:

  • opieka i udzielanie pomocy medycznej pacjentom zgodnie z zachowaniem należytej staranności oraz zgodnie z zasadami etyki zawodowej;
  • wykonywanie świadczeń przez uprawnione, posiadające odpowiednie kwalifikacje osoby;
  • przyjmowanie pacjentów w pomieszczeniach, wyposażonych w certyfikowany, atestowany sprzęt medyczny, odpowiadających określonym standardom;
  • przyjmowanie pacjentów w ustalonym, możliwie najkrótszym, terminie;
  • przestrzeganie praw pacjenta;
  • rejestracja pacjentów;
  • informowanie pacjenta.

Lekarz udzielający świadczeń w ramach umowy z NFZ nie może w godzinach wykazanych w harmonogramie pracy udzielać świadczeń odpłatnie (komercyjnie).

Pierwszy kontakt

Każdy świadczeniodawca udzielający świadczeń w ramach umowy z Funduszem musi umieścić na zewnątrz budynku, w którym udzielane są świadczenia, tablicę informacyjną z logo NFZ i nazwą świadczeniodawcy. Taka tablica jest znakiem dla pacjenta, że w tym miejscu może skorzystać ze świadczeń w ramach ubezpieczenia w NFZ. Dlatego powinna znajdować się w miejscu widocznym i ogólnodostępnym.

Jeśli w tym samym budynku mieszczą się także inne poradnie, które nie zawarły umowy z Funduszem, logo powinno wskazywać jednoznacznie, gdzie udzielane są bezpłatne świadczenia zdrowotne.

Oprócz tablicy informacyjnej, w dobrze widocznym miejscu powinny znaleźć się:

  • informacje o godzinach i miejscach przyjęć oraz o osobach, które przyjmują pacjentów;
  • informacje o miejscach i godzinach pracy podwykonawców, np. laboratoriów, do których kierowani są pacjenci;
  • zasady zapisów na porady i wizyty, także domowe;
  • informacje o możliwości zapisania się na listę oczekujących;
  • informacje o trybie składania skarg i wniosków.

Na tablicy ogłoszeń powinny zostać umieszczone także:

  • wykaz praw pacjenta;
  • adres oraz numer telefonu Rzecznika Praw Pacjenta;
  • numery telefonów alarmowych ratownictwa medycznego: 112 i 999.

Dodatkowo w poradni lekarza POZ powinna znaleźć się informacja o tym, kto i gdzie udziela pomocy w ramach podstawowej opieki zdrowotnej w nocy i dni świąteczne.

Źródło: Vademecum 2012, NFZ

Pon., 14 Mj. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka