Świadczeniodawca to np. lekarz, pielęgniarka, położna, poradnia, szpital, gabinet stomatologiczny czy gabinet fizykoterapii, który udziela świadczeń na podstawie umowy z NFZ. Do jego podstawowych zadań i obowiązków należą:
- opieka i udzielanie pomocy medycznej pacjentom zgodnie z zachowaniem należytej staranności oraz zgodnie z zasadami etyki zawodowej;
- wykonywanie świadczeń przez uprawnione, posiadające odpowiednie kwalifikacje osoby;
- przyjmowanie pacjentów w pomieszczeniach, wyposażonych w certyfikowany, atestowany sprzęt medyczny, odpowiadających określonym standardom;
- przyjmowanie pacjentów w ustalonym, możliwie najkrótszym, terminie;
- przestrzeganie praw pacjenta;
- rejestracja pacjentów;
- informowanie pacjenta.
Lekarz udzielający świadczeń w ramach umowy z NFZ nie może w godzinach wykazanych w harmonogramie pracy udzielać świadczeń odpłatnie (komercyjnie).
Pierwszy kontakt
Każdy świadczeniodawca udzielający świadczeń w ramach umowy z Funduszem musi umieścić na zewnątrz budynku, w którym udzielane są świadczenia, tablicę informacyjną z logo NFZ i nazwą świadczeniodawcy. Taka tablica jest znakiem dla pacjenta, że w tym miejscu może skorzystać ze świadczeń w ramach ubezpieczenia w NFZ. Dlatego powinna znajdować się w miejscu widocznym i ogólnodostępnym.
Jeśli w tym samym budynku mieszczą się także inne poradnie, które nie zawarły umowy z Funduszem, logo powinno wskazywać jednoznacznie, gdzie udzielane są bezpłatne świadczenia zdrowotne.
Oprócz tablicy informacyjnej, w dobrze widocznym miejscu powinny znaleźć się:
- informacje o godzinach i miejscach przyjęć oraz o osobach, które przyjmują pacjentów;
- informacje o miejscach i godzinach pracy podwykonawców, np. laboratoriów, do których kierowani są pacjenci;
- zasady zapisów na porady i wizyty, także domowe;
- informacje o możliwości zapisania się na listę oczekujących;
- informacje o trybie składania skarg i wniosków.
Na tablicy ogłoszeń powinny zostać umieszczone także:
- wykaz praw pacjenta;
- adres oraz numer telefonu Rzecznika Praw Pacjenta;
- numery telefonów alarmowych ratownictwa medycznego: 112 i 999.
Dodatkowo w poradni lekarza POZ powinna znaleźć się informacja o tym, kto i gdzie udziela pomocy w ramach podstawowej opieki zdrowotnej w nocy i dni świąteczne.
Źródło: Vademecum 2012, NFZ