Rzecznik Praw Pacjenta wydłuża funkcjonowanie infolinii dla pacjentów, aby jeszcze skuteczniej wspierać w dostępie do informacji, rozwiązywaniu problemów związanych z opieką zdrowotną oraz edukowaniu w zakresie praw.
Całodobowa infolinia umożliwia szybkie wsparcie w sytuacjach krytycznych. Działania interwencyjne podejmowane są w sprawach wymagających niezwłocznego działania, zwłaszcza zagrażających życiu i zdrowiu, ze szczególnym uwzględnieniem wsparcia kobiet w ciąży, osób starszych, niepełnosprawnych czy dzieci, jak również, wskazujące na wysokie zagrożenie naruszenia praw pacjenta.
Od 1 marca 2024 roku infolinia czynna jest całodobowo tj. przez 24 godziny we wszystkie dni tygodnia, w tym święta i dni wolne ustawowo od pracy.
Infolinia Rzecznika Praw Pacjenta informuje m.in. o:
- prawach, jakie przysługują pacjentom, szczególnie w tej konkretnej sprawie opisanej przez pacjenta;
- sposobach rozwiązania zgłaszanego problemu tj. wskazuje praktyczne wskazówki i działania, jakie warto podjąć dochodząc swoich praw;
- instytucjach lub urzędach, do których można zgłosić skargę lub które w ramach swoich kompetencji mogą rozwiązać problem;
- zasadach korzystania ze świadczeń zdrowotnych;
- szczególnych uprawnieniach do świadczeń opieki zdrowotnej;
- drogach dochodzenia odszkodowania i zadośćuczynienia.
Dzwoniąc na infolinię udzielone zostanie wsparcia poprzez podjęcie działania interwencyjnego w podmiocie leczniczym lub wskazanie przysługujących pacjentowi uprawnień oraz pomoc w rozwiązaniu wątpliwości odnośnie ewentualnego naruszenia praw pacjenta.
Infolinia jest dostępna dla wszystkich pacjentów pod bezpłatnym, niezmienionym numerem telefonu, 800 190 590 z telefonów stacjonarnych i komórkowych.
22 688 05 00 to numer dla połączeń z zagranicy oraz dla osób, które mają zablokowane połączenia z numerów 800 xxx xxx. Koszt połączenia wg taryfy operatora.
Źródło: RPP