Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Z wokandy. Zakłócanie porządku a cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu

Z wokandy. Zakłócanie porządku a cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu fotolia.pl

Brak pewności organów powołanych do ochrony porządku publicznego co do związku przyczynowego pomiędzy zakłóceniami porządku publicznego a sprzedażą napojów alkoholowych w przedmiotowym lokalu, nie może zostać wykorzystany na niekorzyść osoby legitymującej się zezwoleniem na sprzedaż napojów alkoholowych - w celu cofnięcia tego zezwolenia. Obowiązkiem organu prowadzącego postępowanie w przedmiocie cofnięcia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych jest wykazanie związku między zakłócaniem porządku publicznego w miejscu sprzedaży lub w najbliższej okolicy a sprzedażą alkoholu.

Artykuł 18 ust. 10 pkt 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości, stanowi że zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży cofa się w przypadku powtarzającego się co najmniej dwukrotnie w okresie 6 miesięcy, w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży, gdy prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego.

Przy czym, zgodnie z definicją legalną zawartą w art. 2 (1) ust. 1 ustawy użyte w niej określenie najbliższa okolica punktu sprzedaży napojów alkoholowych oznacza obszar mierzony od granicy obiektu, zamknięty trwałą przeszkodą o charakterze faktycznym, taką jak krawędź jezdni, zabudowa, która ze względu na swój charakter uniemożliwia dostęp oraz kontakt wzrokowy i głosowy, mur bez przejść oraz ciek wodny bez bliskich przepraw.

W przypadku wydania decyzji o cofnięciu zezwoleń na sprzedaż alkoholu na podstawie art. 18 ust. 10 pkt 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, zebrany w sprawie materiał dowodowy winien w sposób jednoznaczny i prawidłowy wskazywać, że co najmniej w dwóch przypadkach, w okresie 6 miesięcy, doszło do zakłócenia porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych w danym obiekcie gastronomicznym lub jego najbliższej okolicy.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 2 czerwca 2023 r., sygn. III SA/Po 113/23

Źródło: CBOSA 

Czw., 13 Lp. 2023 0 Komentarzy
Patrycja Grebla-Tarasek
Redaktor Patrycja Grebla-Tarasek