Przepisy powinny dawać powiatom jednoznaczną i precyzyjną możliwość uchwalania rozkładu pracy aptek ogólnodostępnych.
Kompetencje do ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na danym terenie posiada rada powiatu. Tak wynika wprost z art. 94 ust. 2 prawa farmaceutycznego.
Taka uchwała rady powiatu ustanawiająca grafik stanowi typowy akt prawa miejscowego. Powinna być poprzedzona uzyskaniem opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin z terenu powiatu oraz właściwej okręgowej rady aptekarskiej.
Jak jednak pokazuje praktyka, stosowanie art. 94 ust. 2 prawa farmaceutycznego jest problematyczne. Zdarza się, że właściciele aptek kwestionują jej treść. Winne temu są przepisy, które w odczuciu środowisku farmaceutów dopuszczają nakładanie przez samorząd powiatowy na przedsiębiorców prowadzących apteki obowiązku prowadzenia działalności w określonych porach nawet wbrew woli i interesowi gospodarczemu tych przedsiębiorców.
Dlatego Związek Powiatów Polskich we współpracy z Naczelną Radą Aptekarską zamierzają podjąć wspólne działania zmierzające do uzyskania kompromisu w sprawie pełnienia dyżurów nocnych przez apteki ogólnodostępne.
W stanowisku podjętym 1 czerwca br. w Ossie Zgromadzenie Ogólne ZPP wyjaśnia, że efektem takich prac powinny być jednoznaczne i precyzyjne zapisy prawa pozwalające na realizacje zadań powiatów w tym zakresie w uzgodnieniu ze środowiskiem farmaceutów reprezentowanym przez poszczególne izby aptekarskie.
Z pełną treścią Stanowiska ZO ZPP można zapoznać się TUTAJ.