Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

System eCall

System eCall fotolia.pl

System eCall to tworzony obecnie ogólnoeuropejski system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych. System ten ma umożliwić automatyczne wezwanie pomocy w przypadku wstąpienia zdarzenia na drodze. Zgodnie z informacjami Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Polska jest gotowa na jego wdrożenie.

W roku 2002 Komisja Europejska zapoczątkowała inicjatywę eSafety – stanowiącą element strategii poprawy bezpieczeństwa na drogach. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 roku w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu wśród katalogu działań priorytetowych wymieniła zharmonizowane zapewnienie interoperacyjności usługi eCall na terenie całej UE. Szczegóły funkcjonowania systemu zostały określone w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 305/2013 z dnia 26 listopada 2012 roku uzupełniającym wcześniej przywołaną dyrektywę w odniesieniu do zharmonizowanego zapewnienia interoperacyjnej usługi „eCall” na terenie całej UE.

Zgodnie z założeniami systemu eCall w samochodzie będzie montowane specjalne urządzenie, które po aktywacji (np. w wyniku odebrania przez czujniki przeciążeniowe danych świadczących o zderzeniu) połączy się ze służbami działającymi w ramach systemu powiadamiania ratunkowego (telefon 112). Do dyspozytora zostanie przekazany minimalny zbiór danych o zdarzeniu (tzw. komunikat MSD) obejmujący: czas, dokładne położenie geograficzne zdarzenia, dane pojazdu i status zdarzenia, a następnie urządzenie podejmie próbę nawiązania połączenia głosowego między pojazdem a centralą. System taki ma funkcjonować najpóźniej od dnia 23 kwietnia 2014 roku.

Stare samochody nie będą musiały być wyposażone w urządzenie eCall; obowiązek taki zostanie natomiast nałożony na wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w krajach Unii. Komisja Europejska szacuje, że wdrożenie systemu pozwoli na uniknięcie w skali roku śmierci 2.500 osób na drogach Unii i zmniejszenie skutków wypadków o 15%.

W Polsce prace studyjne dotyczące systemu eCall prowadził Instytut Transportu Samochodowego w ramach grantu 10-0016-06/2009. Na posiedzeniu sejmowej Komisji Administracji i Cyfryzacji w dniu 12 grudnia jego przedstawiciele wraz z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju zapewniali, że Polska jest przygotowana do wdrożenia systemu. Czas pokaże.

Czw., 12 Gr. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski