Minister zdrowia, zgodnie ze swoimi zadaniami, przygotował „Informację o realizacji zadań wynikających z Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego w roku 2011” i 4 lutego przekazał go do tzw. uzgodnień wewnętrznych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego ochrona zdrowia psychicznego obejmuje w szczególności realizację zadań polegających na promocji zdrowia psychicznego i zapobieganiu zaburzeniom psychicznym, zapewnieniu osobom z zaburzeniami psychicznymi wielostronnej i powszechnie dostępnej opieki zdrowotnej oraz innych form opieki i pomocy niezbędnych do życia w środowisku rodzinnym i społecznym, kształtowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi właściwych postaw społecznych, a zwłaszcza zrozumienia, tolerancji, życzliwości, a także przeciwdziałania ich dyskryminacji.
Przeglądając raport zwróciliśmy szczególną uwagę stan realizacji zadań w tym zakresie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, bądź co bądź ustalającym program nauczania wszystkich uczniów w Polsce. No i tu wyszła bardzo nieciekawa ciekawostka. Resort edukacji wykonał tylko jedno zadanie: ustaliło priorytety promocji zdrowia psychicznego w dziedzinie oświaty i wychowania, które objęły:
- realizację edukacji zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji ukierunkowanej na prawidłowe odżywianie się,
- kształtowanie umiejętności psychospołecznych oraz zapobieganie zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży,
- promowanie zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży poprzez wspieranie rozwoju sieci szkół promujących zdrowie,
- optymalizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- optymalizację rozwiązania systemowego w zakresie resocjalizacji i socjoterapii prowadzonych w ramach systemu edukacji, integrację działań adresowanych do dzieci imłodzieży niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
I wszystko byłoby pięknie, gdyby nie katalog zadań, z których żadne nie zostało wykonane. Nie sposób wymienić wszystkich, przytoczę więc najważniejsze:
- opracowanie i realizacja programu zapobiegania samobójstwom wśród dzieci i młodzieży
- opracowanie programu zapobiegania zaburzeniom odżywiania wśród młodzieży
- opracowanie i realizacja programu poradnictwa i pomocy w stanach kryzysu psychicznego w jednostkach działających w systemie oświaty
- organizowanie we współpracy z ministrem właściwym do spraw zdrowia kampanii informacyjnych i społecznych motywujących środowisko szkolne i pozaszkolne do integracji społecznej osób z zaburzeniami psychicznymi.
Raport jest w uzgodnieniach wewnętrznych, więc może jakieś szczegóły zostaną zmienione lub poprawione, ale gdy myślę o tych zadaniach, które nie są wykonywane, to po prostu strach się bać o przyszłość zdrowia psychicznego naszych uczniów.
źródło: mz.gov.pl