Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży

Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży fotolia.pl

Minister zdrowia, zgodnie ze swoimi zadaniami, przygotował „Informację o realizacji zadań wynikających z Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego w roku 2011” i 4 lutego przekazał go do tzw. uzgodnień wewnętrznych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego ochrona zdrowia psychicznego obejmuje w szczególności  realizację zadań polegających  na promocji zdrowia psychicznego i zapobieganiu zaburzeniom psychicznym, zapewnieniu osobom z zaburzeniami psychicznymi wielostronnej i powszechnie dostępnej opieki zdrowotnej oraz innych form opieki i pomocy niezbędnych  do życia w środowisku  rodzinnym i społecznym, kształtowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi właściwych postaw społecznych, a zwłaszcza zrozumienia, tolerancji, życzliwości, a także przeciwdziałania ich dyskryminacji.

Przeglądając raport zwróciliśmy szczególną uwagę stan realizacji zadań w tym zakresie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, bądź co bądź ustalającym program nauczania wszystkich uczniów w Polsce. No i tu wyszła bardzo nieciekawa ciekawostka. Resort edukacji wykonał tylko jedno zadanie: ustaliło priorytety promocji zdrowia psychicznego w dziedzinie oświaty i wychowania, które objęły:

  • realizację edukacji zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem  edukacji ukierunkowanej na prawidłowe odżywianie się,
  • kształtowanie umiejętności psychospołecznych oraz zapobieganie zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży,
  • promowanie zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży poprzez wspieranie rozwoju sieci szkół promujących zdrowie,
  • optymalizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • optymalizację rozwiązania systemowego w zakresie resocjalizacji i socjoterapii prowadzonych w ramach systemu edukacji, integrację działań adresowanych do dzieci imłodzieży niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

I wszystko byłoby pięknie, gdyby nie katalog zadań, z których żadne nie zostało wykonane. Nie sposób wymienić wszystkich, przytoczę więc najważniejsze:

  • opracowanie i realizacja programu zapobiegania samobójstwom wśród dzieci i młodzieży
  • opracowanie programu zapobiegania zaburzeniom odżywiania wśród młodzieży
  • opracowanie i realizacja programu poradnictwa i pomocy w stanach kryzysu psychicznego w jednostkach działających w systemie oświaty
  • organizowanie we współpracy z ministrem właściwym do spraw zdrowia kampanii informacyjnych i społecznych motywujących środowisko szkolne i pozaszkolne do integracji społecznej osób z zaburzeniami psychicznymi.

Raport jest w uzgodnieniach wewnętrznych, więc może jakieś szczegóły zostaną zmienione lub poprawione, ale gdy myślę o tych zadaniach, które nie są wykonywane, to po prostu strach się bać o przyszłość zdrowia psychicznego naszych uczniów.

źródło: mz.gov.pl

Czw., 7 Lt. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun