Jak przekształcić złożony temat zabezpieczenia emerytalnego w przystępną i angażującą grę lub symulator? Odpowiedzi na to pytanie szukali uczestnicy tegorocznej edycji HackYeah! w Krakowie – jednego z największych hackathonów w Europie. Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), jako partner wydarzenia, zaprosił programistów i projektantów do zmierzenia się z dwoma unikalnymi wyzwaniami, mającymi na celu edukację finansową społeczeństwa, zwłaszcza osób młodych.
Wyzwanie ZUS miało na celu pokazanie młodym ludziom, że ich dzisiejsze decyzje zawodowe, wybory życiowe, a także czynniki demograficzne i ekonomiczne, mają bezpośredni wpływ na przyszły komfort życia i wysokość świadczeń.
Symulator emerytalny: Proste narzędzie na złożony problem
Jednym z głównych wyzwań, które przyciągnęło prawie 60 zespołów, było stworzenie symulatora emerytalnego. Narzędzie to miało w przystępny i intuicyjny sposób pomóc użytkownikom zrozumieć mechanizmy kształtujące wysokość ich przyszłych emerytur.
Przedstawiciel ZUS z Wydziału Promocji Nauki podkreślił, że finansowe bezpieczeństwo stanowi jedno z największych wyzwań współczesności. Wielu młodych ludzi nie ma świadomości, jak przerwy w zatrudnieniu czy styl życia wpłyną na ich sytuację po zakończeniu aktywności zawodowej.
Poziom zgłoszonych rozwiązań był wysoki. Jury, składające się z ekspertów ZUS, oceniało projekty pod kątem merytorycznym, edukacyjnym i technicznym, ostatecznie nagradzając trzy zespoły:
- I miejsce przypadło zespołowi No Signal za projekt „Emerytalna przyszłość”. Jurorzy docenili go za prostotę i bardzo intuicyjny sposób modyfikowania parametrów, pozwalający użytkownikowi zaplanować wysokość świadczenia.
- II miejsce zdobył zespół Wojanki z projektem „PSE – Poznaj swoją emeryturę”. Wyróżniono go za uwzględnienie w symulatorze nie tylko zasad powszechnego systemu emerytalnego, lecz także elementów związanych z indywidualną przezornością finansową, przy jednoczesnym zachowaniu intuicyjnego i estetycznego interfejsu.
- III miejsce zajął zespół Prawe Buty z Kalkuty za projekt „Symulator emerytalny”, doceniony za poprawność metodologiczną i przyjazny, angażujący interfejs.
„Bieg przez życie”: Nauka przez interaktywną grę
Drugą kategorią, która również spotkała się z dużym zainteresowaniem (35 zgłoszonych zespołów), był projekt „Bieg przez życie”. Uczestnicy mieli za zadanie stworzyć grę symulacyjną, która pokazywałaby wpływ codziennych decyzji – dotyczących zdrowia, pracy, finansów i rodziny – na całe dorosłe życie wirtualnego bohatera, włącznie z jego sytuacją emerytalną.
Zwycięskie projekty w tej kategorii udowodniły, że skomplikowane zagadnienia można przekuć w emocjonujące doświadczenie:
- I miejsce zdobył zespół Zwinni Uparci Skuteczni za projekt „Life Happened”. Ta innowacyjna gra pozwala w ciągu kilkudziesięciu minut przeżyć całe dorosłe życie, podejmując kluczowe decyzje. Gra skutecznie łączy emocje z refleksją nad konsekwencjami wyborów, ucząc odpowiedzialności za własną przyszłość.
- II miejsce zajęły Aniołki Krakena z projektem „Sztuka decyzji”, który symbolicznie przedstawiał wpływ decyzji na bezpieczeństwo finansowe i wysokość emerytury.
- III miejsce przypadło projektowi „LifeOverFlow” zespołu exportDefaultLet, wyróżnionemu za dopracowany interfejs, spójną narrację i atrakcyjny wizualnie sposób prezentacji złożonych dylematów życiowych.
Edukacja społeczna może być fascynująca
Oba wyzwania potwierdziły, że edukacja społeczna na temat ubezpieczeń i finansów może być nowoczesna, interaktywna i fascynująca. Projekty przygotowane podczas HackYeah 2025 udowadniają, że młodzi programiści i projektanci potrafią z powodzeniem przetłumaczyć złożone mechanizmy systemu ubezpieczeń społecznych na angażujące narzędzia, jednocześnie inspirując do myślenia o przyszłości.
Przedstawiciel ZUS, jeden z pomysłodawców udziału instytucji w hackathonie, poinformował, że zwycięskie projekty zostaną teraz szczegółowo ocenione pod kątem możliwości włączenia ich do planu działań edukacyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Źródło: ZUS