Posiedzenie Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej Komisji Wspólnej odbyte w dn. 18 sierpnia 2011 roku było wyjątkowe. Spośród 15 projektów przewidzianych w porządku obrad, zaledwie pięć zostało zaopiniowanych. W trzech przypadkach nie stawiły się osoby odpowiedzialne za prezentację projektu, przy czym zawsze byli to przedstawiciele Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Nie po raz pierwszy resort ten stwarza problemy Komisji Wspólnej.
Z porządku obrad zostały zdjęte:- z powodu nieobecności osób odpowiedzialnych za projekt:
- Dokument Implementacyjny Programu Solidarność Pokoleń. Działania dla zwiększenia aktywności zawodowej osób w wieku 50 + (warto dodać, że z tej samej przyczyny projekt spadł z porządku obrad już drugi raz),
- projekt założeń projektu ustawy o wdrożeniu Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zmianie niektórych ustaw,
- projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie;
- ze względu na wcześniejsze wydanie rozporządzeń:
- projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w podmiotach leczniczych niebędących przedsiębiorcami. Rozporządzenie to zostało wydane w dniu 20 lipca br.,
- projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie warunków wynagradzania pracowników podmiotów leczniczych w formie jednostki budżetowej, a także w podmiotach leczniczych utworzonych przez ministra, centralny organ administracji rządowej, wojewodę albo jednostkę samorządu terytorialnego, jako pracodawcę w celu udzielania świadczeń zdrowotnych swoim pracownikom (ostateczne brzmienie tytułu - w sprawie warunków wynagradzania za pracę pracowników niektórych podmiotów leczniczych). To z kolei rozporządzenie wydane zostało w dniu 29 lipca.
Oba wymienione projekty te były przedmiotem obrad Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej w dn. 15 lipca 2011 roku. Zaopiniowanie przedłożonych projektów okazało się wówczas niemożliwe ze względu na nieprzedstawienie wersji uwzględniającej wyniki uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. Ustalone zostało, iż ze względu na pilność spraw resort zdrowia przedłoży poprawione projekty tak, by było możliwe ich zaopiniowane na posiedzeniu plenarnym Komisji Wspólnej w dniu 27 lipca 2011 roku. Nie nastąpiło to, a nowe wersje projektów zostały rozesłane z Sekretariatu Komisji Wspólnej w dniu… 9 sierpnia, a zatem nie tylko po wydaniu, ale i opublikowaniu rozporządzeń…;
- ze względu na niezakończony etap uzgodnień międzyresortowych (co okazywało się dopiero w trakcie dyskusji):
- projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw. W toku dyskusji strona samorządowa zdecydowanie zakwestionowała sens powoływania kolejnego urzędu centralnego – Agencji Taryfikacji Świadczeń Medycznych,
- projekt rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa w sprawie określenia wzoru kwestionariusza samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej przeznaczonego do przekształcenia w spółkę kapitałową oraz wykazu dokumentów niezbędnych do sporządzenia aktu przekształcenia. Wskazać należy, że projekt ten zawiera istotne błędy wymagające usunięcia,
- projekt rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa w sprawie określenia ramowego wzoru aktu przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową;
- ze względu na brak opinii ekspertów z Instytutu Psychiatrii o zgłoszonych przez stronę samorządową projektach:
- projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie zajęć rehabilitacyjnych w szpitalach psychiatrycznych,
- projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowego sposobu postępowania w sprawach przyjęcia oraz wypisania ze szpitala psychiatrycznego;
Pozytywnie zaopiniowane zostały:
- projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2012 r. W tym przypadku pozytywne zaopiniowane było niejako wymuszone. Strona samorządowa uważała bowiem, że miast proponowanego 1500 zł powinna być przyjęta wysokość wynikająca z algorytmu ustawowego, tj. 1485 zł. Niestety ze względów formalnych (niemożność ustalenia wynagrodzenia minimalnego w wysokości niższej niż została zaproponowana Komisji Trójstronnej) obniżenie wysokości wynagrodzenia było niemożliwe;
- projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu lecznictwa uzdrowiskowego;
- projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej;
- projekt ustawy o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium RP
Przyjęty został do wiadomości projekt sprawozdania z realizacji Krajowego Programu Zwalczania AIDS i Zapobiegania Zakażeniom HIV opracowanego na lata 2007 – 2011 za rok 2010, przy czym zaapelowano o wprowadzenie rozwiązań gwarantujących kontynuację leczenia antyretrowirusowego u osób, które je rozpoczęły.
W ramach spraw różnych udało się ostatecznie przedyskutować problem oznakowania na produktach spożywczych potencjalnej szkodliwości niektórych składników. Dość długą i interesującą dyskusję można streścić jednym zdaniem: W opinii przedstawicieli Głównego Inspektora Sanitarnego żywność z konserwantami nie szkodzi zdrowiu.
Nie raczył natomiast przybyć na posiedzenie Zespołu zaproszony Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia. Nie przysłał również nikogo w zastępstwie, co oznacza że i w sierpniu niemożliwa okazała się dyskusja nad problemami związanymi z niekompatybilnością systemów informatycznych NFZ.