Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zidentyfikować ścieżki edukacyjne niepełnosprawnej młodzieży

Zidentyfikować ścieżki edukacyjne niepełnosprawnej młodzieży fotolia.pl

Na całym świecie zmienia się podejście do niepełnosprawności. Przede wszystkim likwiduje się bariery utrudniające takim osobom pełny udział w życiu społecznym. Duży nacisk kładzie się na edukację włączającą – czyli taki model, w którym uczniowie z niepełnosprawnością uczą się w ogólnodostępnych placówkach i możliwie blisko miejsca zamieszkania.

Niestety, edukacja uczniów niepełnosprawnych trafia na wiele barier. Ich powody są rozmaite – to zarówno niedopasowanie rozwiązań systemowych, jak i postawy społeczne oraz oczekiwania nauczycieli i rodziców.

Instytut Badań Edukacyjnych przygotował badanie, które pozwoli zidentyfikować ścieżki edukacyjne niepełnosprawnej młodzieży kończącej naukę w szkole podstawowej i gimnazjum. Dzięki niemu możliwe będzie zrozumienie motywów wyborów edukacyjnych i zawodowych dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami oraz ich rodziców, a także – co niezwykle istotne – ustalenie mechanizmów i okoliczności, leżących u podstaw tych decyzji.

Rozpoczynający się projekt dostarczy zarazem wiedzy na temat uwarunkowań dostępu badanej grupy dzieci i młodzieży do edukacji. Wszystkie te zgromadzone i opracowane informacje będą pomocne przy podejmowaniu kluczowych decyzji i kształtowaniu polityki dotyczącej funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami w społeczeństwie. Umożliwią weryfikację i skorygowanie zaproponowanych rozwiązań.
Jest to pierwsze w Polsce tego typu badanie realizowane w tak dużej skali. W badaniu weźmie udział około 2000 dyrektorów szkół podstawowych i gimnazjów wybranych losowo z całej Polski oraz 3200 rodziców dzieci, które uczą się w 6. klasie szkoły podstawowej i w 3. klasie gimnazjum.

Ogólnopolski projekt badawczy pt. "Badanie ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów", realizowany jest przez Zespół Edukacji i Rynku Pracy IBE. Projekt został objęty honorowym patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich.

Źródło: eduentuzjasci.pl

Pt., 13 Gr. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun