Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Plany nauczania szkół artystycznych po nowemu - jest projekt rozporządzenia MKiDN

Plany nauczania szkół artystycznych po nowemu - jest projekt rozporządzenia MKiDN fot.pixabay

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego przedstawił projekt nowego rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół i placówek artystycznych. Zastąpienie dotychczasowego rozporządzenia z 16 maja 2023 r. nowym aktem prawnym ma odbyć się w celu wprowadzenia w życie szeregu postulatów środowisk artystycznych, a także określenia na nowo planów, uwzględniając przy tym zmiany wspólne dla całego szkolnictwa.

Nowe specjalności artystycznego rzemiosła

Wśród zmian wprowadzanych nowym projektem można wymienić pięć zasadniczych reform i uzupełnień prawa w dotychczasowym kształcie. I tak, pierwszą z nich stanowi uruchomienie wraz z początkiem roku szkolnego 2025/26 nowej specjalności o nazwie "fortepianmistrzostwo" w ramach zawodu muzyka, która to specjalność ma być realizowana w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia i szkole muzycznej II stopnia. Zmiana, według zapewnień projektodawcy, wynika z wyjścia naprzeciw społecznym oczekiwaniom, wskutek czego w zawodzie muzyka wprowadzono nową specjalność, ze specjalizacjami takimi, jak "budowa i renowacja fortepianów", a także "strojenie i korekta fortepianów". Konieczne jest zatem określenie ramowych planów nauczania dla tego typu szkół w zakresie wspomnianej specjalności, czemu poświęcone zostały wskazane przez ustawodawcę tabele w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

Zajęcia z akompaniatorem w równym wymiarze w różnych typach szkół

Drugą zmianą jest dokonane na wniosek Federacji Związków Zawodowych Pracowników Kultury i Sztuki zrównanie liczby godzin pracy z akompaniatorem dla uczniów klas VII i VIII ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia i klas I i II szkoły muzycznej II stopnia w specjalności "instrumentalistyka". Związek postulował wprowadzenie tej zmiany, uznając za dyskryminujący dotychczasowy porządek, w którym czas trwania zajęć z akompaniatorem w szkołach muzycznych I stopnia nie odpowiadał temu obowiązującemu w szkołach II stopnia, pozbawiając tym samym uczniów szkół I stopnia możliwości zrealizowania wymagań programowych pracy z akompaniatorem w sposób należyty. Zróżnicowanie czasu takich zajęć dotyczy do tej pory uczniów pozostających na tym samym etapie kształcenia muzycznego, stąd także w opinii resortu jest czymś wymagającym zmiany. Modyfikacja rozporządzenia w tym zakresie wiąże się jednak z koniecznością zwiększenia nakładów finansowych, które wynikają ze zwiększenia wymiaru zatrudnienia nauczycieli na stanowisku akompaniatorów. W ocenie skutków regulacji koszty płacowe szkół artystycznych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego w roku 2026 i latach następnych oszacowano na 35432,28 zł rocznie.

Inny podział godzin w specjalności wokalno-baletowej

Kolejną zmianą jest dokonana na wniosek dyrektora Państwowego Policealnego Studium Zawodowego Wokalno-Baletowego w Gliwicach nowa organizacja ramowego planu nauczania w policealnej szkole muzycznej o specjalności wokalno-baletowej. Wprowadzony zostaje nowy podział puli 555 godzin (w ujęciu semestralnym) przeznaczonych na poszczególne zajęcia edukacyjne artystyczne realizowane w specjalności wokalno-baletowej zawodu "aktor scen muzycznych". Godziny te dzieli się na dziedziny takie, jak: step, pantomima, dykcja i recytacja, fortepian dla aktorów scen muzycznych, nauka o muzyce, język obcy nowożytny, wybrane techniki taneczne, wybrane zagadnienia z historii tańca oraz chór. Konsekwencją ma być uzyskiwanie przez uczniów profilu absolwenta policealnej szkoły muzycznej w specjalności wokalno-baletowej, który będzie profilem w pełni zgodnym z celami kształcenia w tej specjalności.

Mniej zawiłości, więcej czytelności

W celu uproszczenia brzmienia aktu, projektodawca postanowił o zmniejszeniu liczby odniesień do poprzednich rozporządzeń w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych. Chęć ujednolicenia porządku prawnego w tym obszarze i uniknięcia sytuacji, w której równolegle funkcjonować będzie kilka aktów prawnych dotyczących tej tematyki, sprawiła że zamiast nowelizowania dotychczasowego rozporządzenia, ministerstwo postanowiło sięgnąć po akt zupełnie nowy. W załącznikach zawierających poszczególne ramowe plany nauczania oznacza się klasy i lata szkolne, w których dany plan nauczania ma obowiązywać. Znajdują się tam szczegółowe informacje dotyczące harmonogramu stosowania tych planów, a całość reorganizacji dotychczasowego rozporządzenia w tym zakresie, ma w przedstawionym założeniu służyć dyrektorom i nauczycielom szkół artystycznych, poprzez ujęcie kompletnego porządku w czytelnej i zrozumiałej formie, bez zbędnych odnośników.

Ostatnim zmienianym elementem jest uwzględnienie reformy w zakresie zajęć ogólnokształcących, tj. wprowadzenie do ramowych planów nauczania przedmiotu "edukacja zdrowotna" i "edukacja obywatelska".

Aktualnie trwają uzgodnienia projektu, który figuruje na stronie Rządowego Centrum Legislacji: legislacja.rcl.gov.pl

Źródło: RCL 

Czw., 1 Mj. 2025 0 Komentarzy
Piotr Majoch
Redaktor Piotr Majoch