Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Czekają nas kolejne zmiany w Prawie oświatowym. Będą dotyczyć głównie uczniów

Czekają nas kolejne zmiany w Prawie oświatowym. Będą dotyczyć głównie uczniów fotolia.pl

W niedalekiej przyszłości możemy spodziewać się projektów zmian dotyczących prawa oświatowego. Działania w przedmiocie zmiany ustawy Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw zostały uwidocznione w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów na stronie KPRM.

Jak wynika z dostępnych szczegółowych informacji, projekt którego przyjęcie przez Radę Ministrów jest planowane jeszcze w trwającym II kwartale 2025 roku, ma dotyczyć głównie obszaru praw i obowiązków uczniów oraz problematyki ich - choćby nieintencjonalnego - naruszania, co niejednokrotnie następuje z uwagi na hierarchiczną podległość ucznia w środowisku oświatowym. Zdaniem Minister Edukacji, istotnym problemem jest nieuporządkowanie kwestii praw ucznia w aktualnie obowiązującym porządku prawnym. Są one bowiem "rozrzucone" po różnych miejscach w treści ustawy Prawo oświatowe, a także innych aktach prawnych, co nie ułatwia zapoznania się z nimi. Strona rządowa chce niejako przejąć inicjatywę w ochronie praw uczniów, mając na względzie iż w ostatnich latach powstało wiele organizacji pozarządowych zajmujących się tą tematyką - m.in. Fundacja na rzecz Praw Ucznia czy Stowarzyszenie Umarłych Statutów - zaś w kilku miastach - m.in. w Warszawie, Krakowie i Poznaniu - powołano rzeczników praw uczniowskich. Jak wspomniano, potrzebne jest również bardziej ścisłe uregulowanie kwestii praw uczniów pełnoletnich, wokół których co rusz narastają kolejne pytania i wątpliwości, na które trudno znaleźć jednoznaczne odpowiedzi.

Zamiarem ustawodawcy jest również uregulowanie kwestii frekwencji wymaganej do sklasyfikowania ucznia oraz usprawiedliwiania obecności. W przekazanej informacji podkreślono, że aktualnie obowiązujący próg 50% obecności na zajęciach jest progiem zbyt wysokim jako podstawa do uznania, że obowiązek nauki nie jest wypełniany, a w konsekwencji należy ograniczyć nieobecność uczniów na szkolnych lekcjach.

Większe uspołecznienie szkół ma nastąpić w wyniku wprowadzenia obowiązku powoływania rad szkół lub placówek (z wyjątkiem tych placówek, które z uwagi na swoją specyfikę nie mają stałej reprezentacji rodziców czy uczniów - np. szkół przyszpitalnych), a także zmian przepisów dotyczących samorządu uczniowskiego. Kompetencje dotyczące chociażby uchwalania statutu szkoły zostaną wówczas przekazane określonemu gremium składającemu się zarówno z przedstawicieli pedagogów, jak również uczniów i ich rodziców.

Zmiany mają dotknąć także nauczycieli, którzy w następstwie zmian przepisów Karty Nauczyciela, otrzymają pełnoprawny status funkcjonariuszy publicznych (co, wbrew pozorom, nie ma aktualnie miejsca), z czym ma się wiązać objęcie ich wszystkimi regulacjami dotyczącymi ochrony i odpowiedzialności funkcjonariuszy publicznych.

Z pełną treścią przekazanej informacji można zapoznać się w tym miejscu: www.gov.pl

Źródło: KPRM 

Czw., 1 Mj. 2025 0 Komentarzy
Piotr Majoch
Redaktor Piotr Majoch