16 kwietnia br. podczas posiedzenia sejmowej Podkomisji stałej ds. jakości kształcenia i wychowania rozpatrzona została informacja Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli – Zabezpieczenie szkół przed zagrożeniami wewnętrznymi i zewnętrznymi.
Szczegółowo z wynikami tej kontroli można zapoznać się tutaj.
Podczas podkomisji posłowie dopytywali o następujące zagadnienia:
- czy kwestia zagrożeń wewnętrznych (bójki, posiadanie ostrych narzędzi, fala itd.) była badana wcześniej, tak aby było możliwe porównanie aktualnych wyników i dokonanie oceny czy zjawiska te narastają czy też nie;
- jak ze swojej roli wywiązuje się straż pożarna, która powinna regularnie badać budynki użyteczności publicznej, jeśli chodzi o zabezpieczenie dróg ewakuacji;
- czy z poradnika "Bezpieczna szkoła" można uczynić wiążące wytyczne dla szkół i organów prowadzących;
- czy w ocenie kandydatów na dyrektorów szkół została uwzględniona kwestia wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa i postępowania w sytuacjach rzeczywiście alarmowych.
Stwierdzono również, że próbna ewakuacja powinna odbywać się w szkołach co roku, ponieważ co roku przychodzą do szkoły nowi uczniowie, którzy już na początku powinni zostać zapoznani z obowiązującymi procedurami w tym zakresie. Uznano także za konieczne, aby kontrola przeciwpożarowa przeprowadzana była regularnie ze sprawdzeniem dróg ewakuacyjnych i miała charakter niezapowiedziany.
Odnosząc się do poruszonych kwestii przedstawicielka NIK zauważyła, że niestety ale kontrola obejmuje tylko dwa lata i nie ma danych na temat tego jak sytuacja kształtowała się wcześniej. Dyrektor Wilewska z MEiN omówiła wszystkie działania jakie podejmuje resort na rzecz bezpieczeństwa w szkołach, także w kontekście współpracy międzyresortowej. Zauważyła, że MEiN współpracuje z Państwową Strażą Pożarną i że kontrole w szkołach są przeprowadzane, a także uznała za zasadne, aby próbne ewakuacje odbywały się co roku a nie jak aktualnie wynika z przepisów - co dwa lata. Jeżeli chodzi o przeprowadzane konkursy, to Pani Dyrektor wskazała, że zawsze tematyka bezpieczeństwa, ogólnie dotycząca przepisów jest badana przez członków komisji podczas wyboru kandydata na dyrektora. Natomiast z rzeczywistością dyrektor styka się wówczas, kiedy wchodzi na teren szkoły i poznaje panujące tam warunki. Odnosząc się zaś do podręcznika "Bezpieczna szkoła" wyjaśniła, że poradnik jest szkieletem na którym można zbudować instrukcje i powinny one być dostosowane do warunków panujących w danej szkole, pasować do tego, co w danym środowisku szkolnym się dzieje. Poradnik zawiera również wszystkie podstawy prawne, które służą budowaniu procedur bezpieczeństwa.