Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (druk sejmowy nr 344, Sejm IX kadencji) w art. 36 zakłada dodanie do ustawy z dnia 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej nowego przepisu epizodycznego w postaci art. 30a. Zmiana będzie dotyczyła maksymalnej kwoty dopłaty.
Zakres nowości
Według nowego art. 30a ust. 1 ustawy o Funduszu od dnia 1 kwietnia 2020 r. dopłatę, o której mowa w art. 23 ust. 1 (dopłata do wozokilometra), ustala się w kwocie nie wyższej niż 3,00 zł do 1 wozokilometra przewozu o charakterze użyteczności publicznej. Dziś jest to kwota nie wyższa niż 1,00 zł do 1 wozokilometra (art. 23 ust. 1 ustawy o Funduszu). Wskazana wyższa kwota dopłaty będzie mogła znaleźć zastosowanie do dnia 31 grudnia 2020 roku.
Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że ustawodawca nie wprowadził wyższej dopłaty „z automatu”. Stąd też do skorzystania z wyższej dopłaty w mojej ocenie będzie należało złożyć nowy wniosek o dopłatę – gdyż według art. 27 ust. 2 pkt 5 ustawy o Funduszu umowa o dopłatę określa m.in. maksymalną kwotę dopłaty w wysokości nie większej niż zawarta we wniosku o objęcie dofinansowaniem. Jednak na praktykę wojewodów w zakresie stosowania podwyższonych dopłat przyjdzie jeszcze chwilę poczekać.
Wejście w życie
Art. 36 projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 dodający art. 30a do ustawy o Funduszu ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych.