Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kukiz'15 chce zniesienia akcyzy na samochody osobowe

Kukiz'15 chce zniesienia akcyzy na samochody osobowe fotolia.pl

Według projektodawcy, opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych jest nieuzasadnione i podatek ten powinien zostać zniesiony, ponieważ prowadzi on do nadmiernego opodatkowania samochodów osobowych w Polsce. Objęcie samochodów akcyzą przyczynia się do nałożenia na Obywateli ciężaru opodatkowania niewspółmiernego do panujących w Polsce uwarunkowań społeczno-gospodarczych. Przede wszystkim jednak, objęcie podatkiem akcyzowym samochodów osobowych w praktyce prowadzi do podwójnego opodatkowania tego samego towaru. Obecnie bowiem ustawodawca opodatkowuje akcyzą samochody, najpierw w momencie ich nabycia, a następnie w trakcie ich używania, poprzez objęcie akcyzą paliwa do samochodów osobowych.

W ocenie projektodawcy, ciężar podatkowy nałożony na Obywateli w związku z nabyciem i używaniem przez nich samochodów osobowych jest nadmierny, natomiast zniesienie akcyzy od importu samochodów osobowych wymiernie przyczyniłoby się do obniżenia tego ciężaru podatkowego. Jednocześnie państwo nadal zachowałoby wpływy podatkowe w związku z (bardziej niż wystarczającym) poziomem opodatkowania paliwa do samochodów osobowych.

Projektodawca przewiduje, że likwidacja akcyzy od samochodów osobowych przede wszystkim spowoduje obniżenie ceny nowych samochodów sprzedawanych w kraju. Na zmianie przepisów zyskają więc w największym zakresie Obywatele, dla których nabycie nowego samochodu będzie łatwiejsze. Według projektodawcy, pozytywnym efektem zmian powinno być więc odmłodzenie parku samochodowego w Polsce. Konsekwentnie, likwidacja akcyzy od samochodów osobowych może przyczynić się do większej ochrony środowiska i zwiększenia bezpieczeństwa na polskich drogach, w związku z łatwiejszym dostępem Obywateli do nowszych aut. Projekt powinien również przyczynić się do likwidacji zjawiska polegającego na rejestracji samochodów osobowych przez Polaków poza Polską, czyli np. w Czechach, na Słowacji lub Niemczech.

Koszt likwidacji podatku akcyzowego od importu (w tym wewnątrzwspólnotowego nabycia) samochodów osobowych dla budżetu państwa wynosi 1,46 mld zł rocznie, od momentu wejścia w życie ustawy, tj. począwszy od 1 stycznia 2018 r. Koszt ten zostanie w całości sfinansowany z dodatkowych środków pozyskanych przez rząd w związku z zapowiedzianym uszczelnieniem systemu podatkowego VAT.

Pt., 3 Mrz. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk