Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami prawa obowiązek przyznania oraz wypłaty jednostkom usuwającym pojazdy oraz prowadzącym parkingi strzeżone wynagrodzenia z tytułu usuwania pojazdów z drogi i przechowywania usuniętych z drogi pojazdów spoczywa na:
- w przypadku pojazdów usuniętych z drogi przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej (tj. przed dniem 4 września 2010 r.), w odniesieniu do których przewidziany na odebranie pojazdu termin 6 miesięcy od dnia usunięcia pojazdu z drogi upłynął przed dniem 11 czerwca 2009 r. (tj. dniem utraty mocy obowiązującej przez przepisy uznane za niekonstytucyjne na podstawie przywołanego wyżej wyroku TK z dnia 3 czerwca 2008 r.) – na staroście działającym w imieniu powiatu;
- w przypadku pojazdów usuniętych z drogi przed dniem 4 września 2010 r., w odniesieniu do których przewidziany na odebranie pojazdu termin 6 miesięcy od dnia usunięcia pojazdu z drogi upłynął w okresie od dnia 11 czerwca 2009 r. do dnia 4 września 2010 r.
- w zakresie kosztów przechowywania pojazdów powstałych przed upływem 6 miesięcy od dnia usunięcia pojazdów z drogi, a także powstałych po dniu 4 września 2010 r. – na staroście działającym w imieniu powiatu;
- w zakresie kosztów przechowywania pojazdów od dnia upływu terminu 6 miesięcy od dnia usunięcia pojazdu z drogi do dnia 4 września 2010 r. (art. 13 ustawy nowelizującej) – na Skarbie Państwa, w imieniu którego działa właściwy miejscowo naczelnik urzędu skarbowego;
- w przypadku pojazdów usuniętych z drogi przed dniem 4 września 2010 r., w odniesieniu do których przewidziany na odebranie pojazdu termin 6 miesięcy od dnia usunięcia pojazdu z drogi upłynął po dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej, tj. po 4 września 2010 r. – na staroście działającym w imieniu powiatu (podkreślić należy zarazem, że jeżeli w danym powiecie przed wejściem w życie ustawy nowelizującej po wyznaczeniu jednostki usuwającej pojazdy lub prowadzącej parkingi strzeżone starosta nie zawarł umowy z daną jednostką, to dochodzenie wynagrodzenia może nastąpić wyłącznie w trybie przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji);
- w przypadku pojazdów usuniętych z drogi po dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej (tj. po 4 września 2010 r.) – na staroście działającym w imieniu powiatu; obowiązek wypłaty wynagrodzenia wynika w takim przypadku z umowy zawartej z podmiotem wybranym, w trybie zamówień publicznych, do wykonywania usług w postaci usuwania pojazdów z drogi lub prowadzenia parkingu strzeżonego, a zatem roszczenia z tego tytułu mogą być dochodzone na drodze cywilnoprawnej.
Odnosząc się zarazem do postulowanych rozwiązań w zakresie publikowania na stronie internetowej resortu wykładni obowiązujących przepisów prawa pragnę zwrócić uwagę, że w dziedzinach prawa niewiążących się z daninami publicznymi nie występuje instytucja „urzędowej” interpretacji, a poglądy prezentowane ze strony właściwych organów co najwyżej mogą zostać poddawane pod rozwagę podmiotom zewnętrznym, zwłaszcza gdy ich sprawa podlega ostatecznie rozstrzygnięciu przez sądy powszechne lub administracyjne.
W nawiązaniu natomiast do zagadnienia wprowadzenia zmian przepisów prawa obowiązujących w omawianym obszarze uprzejmie informuję, że obecnie w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji rozważane jest opracowanie propozycji zmian ustawy Prawo o ruchu drogowym mających na celu m.in. kompleksowe uporządkowanie zagadnień związanych z usuwaniem i przechowaniem pojazdów, w trybie określonym w art. 130a przedmiotowej ustawy.
Źródło: Sejm RP