Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Efektywność szkoleń w urzędach pracy

Efektywność szkoleń w urzędach pracy fotolia.pl

W ostatnim czasie przedstawiono informację na temat organizacji szkoleń w urzędach pracy. W odpowiedzi na interpelacje w tej sprawie czytamy, że jest to jedna z podstawowych form usług rynku pracy, przewidziana ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, realizowana przez starostów (dyrektorów powiatowych urzędów pracy działających w imieniu starostów) i kierowana wyłącznie do osób bezrobotnych i poszukujących pracy. Organem właściwym w przedmiocie organizacji i finansowania szkoleń pozostaje starosta.

Finansowanie szkoleń osób bezrobotnych i poszukujących pracy, skierowanych przez starostę, stanowi jedno z zadań, wskazanych w ustawie (art. 108 ust. 1 pkt 9), na realizację którego przeznaczone mogą być środki Funduszu Pracy, w ramach limitu, określonego algorytmem, na finansowanie programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej, przyznawanego poszczególnym starostom powiatów (prezydentom miast na prawach powiatu)

Powiatowe urzędy pracy w ciągu ostatnich 3 lat przeznaczyły na szkolenia dla osób bezrobotnych i innych osób uprawnionych następujące kwoty:

  • rok 2013 – 213.602,9 tys. zł,
  • rok 2014 – 189.627,4 tys. zł,
  • rok 2015 - 187.291,3 tys. zł (źródło: sprawozdanie MPiPS-02).

W 2016 roku w planie finansowym Funduszu Pracy zabezpieczono na ten cel kwotę w wysokości 324.163 tys. zł. Należy jednak zwrócić uwagę, że kwoty przeznaczone na poszczególne aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu ujęte w planie finansowym Funduszu Pracy dla urzędów pracy nie są obowiązujące. 

Ważnymi elementami w przypadku urzędów pracy są dwie dane, efektywność zatrudnieniowa, czyli udział procentowy liczby osób, które w trakcie lub po zakończeniu udziału w podstawowych formach aktywizacji zawodowej zostały wykazane jako zatrudnione, w stosunku do liczby osób, które zakończyły udział w podstawowych formach aktywizacji zawodowej, który wynosił w 2014 roku 55,59 %, zaś w 2013 odpowiednio 47,6 %. 

Drugi element to efektywność kosztowa , czyli stosunek kwoty wydatków Funduszu Pracy poniesionych przez samorządy powiatowe (powiatowe urzędy pracy) na finansowanie podstawowych form aktywizacji zawodowej do liczby osób, które w trakcie lub po zakończeniu udziału w podstawowych formach aktywizacji zawodowej zostały wykazane jako zatrudnione, kształtowała się na poziomie 2.417,11  złotych w 2014, zaś 2013 odpowiednio 2.440,11 złotych.

Czw., 14 Kw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk