Sejmowa Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych wysłuchała 10 czerwca br. informacji Ministra Edukacji Narodowej na temat praktycznej realizacji edukacji regionalnej w szkolnictwie powszechnym.
Informację przedstawiły: podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - Joanna Berdzik oraz główny specjalista w Departamencie Jakości Edukacji MEN - Danuta Pusek.
Edukacja regionalna ma na celu głównie budowanie więzi uczniów z miejscem zamieszkania i regionem oraz wzmacnianie ich identyfikacji ze wspólnotą narodową. Wszystkie etapy edukacyjne zawierają takie cele i treści nauczania, które są związane z edukacją regionalną, realizowaną zgodnie z celami i treściami nauczania określonymi w podstawie programowej. Ponadto polski system oświaty zapewnia możliwość podtrzymywania tożsamości regionalnej, narodowej i etnicznej uczniów. Treści nauczania w tym zakresie dostosowane są do możliwości ekspresji i potrzeb dzieci na różnych etapach edukacyjnych, np. w edukacji przedszkolnej nacisk kładziony jest na zabawową formę edukacji w tym zakresie, natomiast na wyższych etapach edukacyjnych nauczanie przyjmuje charakter problemowy, wieloaspektowy i uczniowie mają możliwość szerokiego dyskutowania o problemach regionu, o sprawach związanych z regionem, o kulturze i historii regionu.