Zarząd Związku Województw Rzeczypospolitej Polskiej wnosi o zmianę przepisów prawa dotyczących definicji odpadów komunalnych oraz obliczania poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych. W tym celu wydał specjalne stanowisko, przekazane na forum Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Jak wskazano, wyłączenia z definicji odpadów komunalnych obejmują odpady z produkcji, leśnictwa, rolnictwa, sieci kanalizacyjnych itd., ale nie obejmują odpadów z cmentarzy. Zwrócono uwagę, że odpady te składają się głównie z frakcji nie wytwarzanych w gospodarstwach domowych takich jak znicze, wkłady do zniczy czy wiązanki i wieńce ze sztucznych lub żywych kwiatów. „Trudno uznać, że odpady te są podobne swoim charakterem i składem do odpadów z gospodarstw domowych” – komentują włodarze województw. Z tego powodu, gminy nie mogą osiągnąć wymaganych poziomów recyklingu, a to skutkuje nakładaniem na nie kar finansowych. Podobna sytuacja dotyczy odpadów z czyszczenia ulic i placów.
W związku z powyższym, ZWRP apeluje o dokonanie analizy możliwości zmiany zawartej w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach definicji odpadów komunalnych pod kątem wyłączenia odpadów z cmentarzy oraz odpadów z czyszczenia ulic i placów z definicji odpadów komunalnych. Według propozycji przepis ten miałby zyskać następujące brzmienie:
„odpady komunalne — rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych oraz odpady pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter i skład są podobne do odpadów z gospodarstw domowych, w szczególności niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne i odpady selektywnie zebrane:
a) z gospodarstw domowych, w tym papier i tektura, szkło, metale, tworzywa sztuczne, bioodpady, drewno, tekstylia, opakowania, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte baterie i akumulatory oraz odpady wielkogabarytowe, w tym materace i meble oraz
b) ze źródeł innych niż gospodarstwa domowe, jeżeli odpady ie są podobne pod względem charakteru i składu do odpadów z gospodarstw domowych — przy czym odpady komunalne nie obejmują odpadów z produkcji, rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa, zbiorników bezodpływowych, sieci kanalizacyjnej oraz z oczyszczalni ścieków, w tym osadów ściekowych, pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz odpadów budowlanych i rozbiórkowych, odpadów z cmentarzy, odpadów z czyszczenia ulic i placów; niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne pozostają niesegregowanymi (zmieszanymi) odpadami komunalnymi, nawet jeżeli zostały poddane przetwarzaniu odpadów, ale przetwarzanie to nie zmieniło w sposób znaczący ich właściwości”
Jak sugerują samorządowcy wojewódzcy powinna również nastąpić zmiana rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 3 sierpnia 2021 r. w sprawie sposobu obliczania poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych poprzez wyłączenie odpadów o kodach: 20 02 03, 20 03 03 z masy odpadów wytworzonych.
„Wszystkie powyższe działania znacząco wspomogą samorządy w osiągnięciu wymaganych poziomów i uchronią samorządy przed dotkliwymi karami. Przedstawione propozycje mają charakter proekologiczny, prospołeczny a przede wszystkim mają uzasadnienie ekonomicznie” – kończy swoje stanowisko Zarząd Związku Województw RP.