Związek Powiatów Polskich wystąpił do wiceministra zdrowia o zajęcie się wyceną dobokaretek typu „S” na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej, działającego w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Według ZPP wycena karetek specjalistycznych jest nieadekwatna. Powód? Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji przyjęła metodologię sprzeczną z intencją ustawodawcy.
Do końca 2022 roku na gruncie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym obowiązywała regulacja, która jasno określała propozycję wysokości środków na finansowanie zadań zespołów ratownictwa medycznego (z wyłączeniem lotniczych zespołów ratownictwa medycznego), w tym wynikających z umów międzynarodowych. Zadania te były finansowane z budżetu państwa z części, których dysponentami byli poszczególni wojewodowie.
AOTMiT wbrew ustawie
Mimo że regulacja ta została uchylona – z pominięciem konsultacji społecznych – ustawą z dnia 16 listopada 2022 roku o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, obowiązywała w czasie dokonywania i ukończenia przez AOTMiT wyceny świadczeń udzielanych przez podstawowe i specjalistyczne zespoły ratownictwa medycznego.
Wycena ta została przeprowadzona wbrew obowiązującemu wówczas przepisowi, które za podstawę ustalenia wysokości środków na funkcjonowanie podstawowych zespołów ratownictwa medycznego nakazywał przyjmowanie kosztu całodobowego utrzymania zespołu specjalistycznego.
Nie respektując woli ustawodawcy, Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji przyjęła zupełnie inną metodologię wyceny świadczeń. W wycenie, która została ukończona 8 września 2021 roku, koszt dobokaretki typu „S” AOTMiT ustaliła w oparciu o koszt dobokaretki typu „P”. Za podstawę przyjęcia takiej metodologii w wycenie Agencja przyjęła jedynie fakt, że zespołów ratownictwa medycznego typu „P” jest więcej.
Cofnięcie aktualizacji wyceny po proteście ratowników
Dokonana przez AOTMiT aktualizacja wyceny świadczeń spotkała się ze sprzeciwem ze strony Komitetu Protestacyjnego Ratowników Medycznych oraz Związku Pracodawców Ratownictwa Medycznego SP ZOZ. W związku z protestami ze strony tych podmiotów minister zdrowia zawarł z nimi 21 września 2021 roku porozumienie. Na jego skutek zostało cofnięte zlecenie dla AOTMiT w zakresie aktualizacji wyceny świadczeń.
Z samego porozumienia wynikało, że minister zdrowia zobowiązuje się do zwiększenia od 1 października 2021 roku budżetu na zadania zespołów ratownictwa medycznego. Co więcej, w porozumieniu określono, że środki na te zadania będą obejmowały nakłady wynikające ze zwiększonej wyceny ryczałtu dobowego zespołów ratownictwa medycznego, dokonanej przez AOTMiT.
Interwencja ZPP
Związek Powiatów Polskich zwraca uwagę na to, że efektem przyjętej przez AOTMiT metodologii wyceny świadczeń udzielanych przez zespoły ratownictwa medycznego jest niedoszacowanie kosztów dobokaretki typu „S”.
Z danych przekazanych przez jednego ze świadczeniodawców wynika, że koszt dobokaretki typu „S” od 1 października 2021 roku został oszacowany na 5579,50 zł, podczas gdy faktycznie wyniósł aż 6913,16 zł. Co więcej, choć od kwietnia 2022 r. koszt dobokaretki typu „S” został oszacowany na 6570,75 zł, w rzeczywistości wynosił – uwaga – 8496 zł.
Długofalowe skutki błędnej wyceny i potrzeba zmian
Związek Powiatów Polskich alarmuje: skutki przyjęcia błędnej metodologii ustalania kosztu dobokaretki dla zespołu typu „S” trwają! Co istotne, koszty tego błędu ponoszą świadczeniodawcy, którzy mogą występować z roszczeniami o charakterze cywilnoprawnym. Nic więc dziwnego, że ZPP apeluje do ministerstwa zdrowia o przeprowadzenie wyceny świadczeń w zakresie zespołów ratownictwa medycznego na nowo.