Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Marcowy Zespół ds. Edukacji KWRiST

Marcowy Zespół ds. Edukacji KWRiST fotolia.pl

22 marca br. odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST. Zespół pozytywnie zaopiniował projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz niektórych innych ustaw.

Do opiniowania na posiedzeniu plenarnym Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego został przesunięty projekt ustawy o artystach zawodowych. Po pierwsze ponieważ resort kultury nie przedstawił odpowiedzi na uwagi, które do projektu ustawy i projektów rozporządzeń przedłożył Związek Powiatów Polskich. Po drugie, ponieważ resort ma udzielić odpowiedzi na pytanie z jakiej rezerwy zostanie zrekompensowane samorządom uszczuplenie dochodów w związku z zapisami ustawy (na s. 10 OSR projektu wskazano bowiem jedynie ogólnie, że w celu zapewnienia środków na rekompensatę dla JST z tytułu uszczuplonych dochodów zabezpieczone zostaną w budżecie państwa (w rezerwach) środki na zwiększenie subwencji dla JST w subwencji).

Głównym tematem posiedzenia była kwestia dotycząca edukacji dzieci-uchodźców z Ukrainy. 

Strona samorządowa zgłosiła następujące zagadnienia: 

  • umożliwienie tworzenia oddziałów przygotowawczych w szkołach specjalnych, szkołach artystycznych, szkołach sportowych i szkołach mistrzostwa sportowego
  • rezygnacja z przeprowadzania konkursów jeżeli konieczne jest obsadzenie stanowiska dyrektora szkoły/placówki przed 2 września 2022 r.
  • organizowanie bezpłatnej nauki j. polskiego w oddziałach międzyszkolnych
  • umożliwienie wszystkim nauczycielom z Ukrainy dostępu do szkoleń z j. polskiego organizowanych przez ORE
  • utrzymanie zwiększonych limitów uczniów/wychowanków także na kolejny rok szkolny
  • w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami, które mogą zostać przyjęte do szkół/placówek specjalnych na podstawie oświadczenia rodzica, że złożony został wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, jeżeli orzeczenie potwierdzi potrzebę takiego kształcenia, na dziecko to od dnia przyjęcia do szkoły/placówki powinny zostać naliczone środki wynikające z odpowiednich wag algorytmu dla dziecka z niepełnosprawnością (aktualnie MEiN zakłada, że do dnia wydania orzeczenia naliczany będzie tylko standard A a dopiero od dnia wydania orzeczenia standard skorygowany o odpowiednie wagi z tytułu niepełnosprawności). 
  • konieczność wyjaśnienia szczegółów dotyczących finansowania wychowania przedszkolnego i oddziałów przygotowawczych.
  • wyposażenie "innych lokalizacji prowadzenia zajęć"

W odpowiedzi na poruszone tematy Pani Minister Marzena Machałek wskazała że zostaną one przeanalizowane i informacja na ten temat zostanie przekazana do strony samorządowej Zespołu. W kwestii wyposażania "innych lokalizacji prowadzenia zajęć" dyrektor Marcin Nowak odpowiedział, że z tytułu adaptacji pomieszczeń jako "inne lokalizacje prowadzenia zajęć" samorządy mogą składać wnioski o środki z rezerwy 0,4%. Takie wnioski będą rozpatrywane na bieżąco. 

Pon., 28 Mrz. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka