Podczas lutowego Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST zaopiniowano Kryteria podziału rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na 2022 r.
Założenia projektu Kryteriów opisywaliśmy tutaj.
Do przedmiotowego dokumentu uwagi zgłosił także Związek Powiatów Polskich. Z ich pełną treścią można zapoznać się tutaj.
Do powyższych uwag odniósł się dyrektor Jerzy Jakubczuk z MEiN. Jak wskazał Pan Dyrektor odpowiadając na pierwszą uwagę ZPP, zaproponowana nowa forma składania wniosków w przypadku Kryterium I i IV tj. formularz elektroniczny ma na celu uproszczenie procedury wnioskowania o środki z rezerwy w ramach tych kryteriów. Celem resortu, w kontekście kryterium I w żadnym wypadku nie jest wymaganie od samorządów przekazywania, jak to miało miejsce w przeszłości, szczegółowych danych. Chodzi jedynie o zastąpienie obowiązku wysyłania pism w formie tradycyjnej do MEiN z prośbą o naliczenie środków z tytułu wzrostu zadań szkolnych i pozaszkolnych (jak to było w roku 2021) formą elektroniczną, przez formularz dostępny w strefie dla zalogowanych SIO. Działanie to ma sprowadzać się do jednego "kliknięcia".
W kontekście drugiej uwagi ZPP, resort edukacji przychylił się do propozycji rozszerzenia katalogu dokumentów, mogących stanowić udokumentowanie zdarzenia losowego (kryterium II) o „Ocenę uszkodzeń budynku”, stanowiącą oficjalny, ujednolicony wzór dokumentu, wydawanego przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego (PINB). Propozycja ta podyktowana była faktem, że w przypadku braku zgłoszenia wystąpienia zdarzenia losowego w Państwowej Straży Pożarnej, jedyną możliwością udokumentowania powyższego pozostaje nakaz lub decyzja PINB, które to wiążą się z koniecznością uruchomienia procedur administracyjnych PINB. Dokument „Ocena uszkodzeń budynku”, wystawiany przez PINB, określa czas i miejsce zdarzenia losowego oraz w precyzyjny sposób opisuje rzeczywiste, stwierdzone zdarzenie i szkodę. Ponadto dokument ten stanowi podstawę wypłaty środków pomocowych Wojewody oraz innych instytucji np. MOPS.
Strona samorządowa Zespołu pozytywnie zaopiniowała zaproponowane Kryteria podziału rezerwy oświatowej na 2022 r. jednakże wskazano, że kwota rezerwy a co za tym idzie sama subwencja powinny wzrosnąć. Szczególnie zwrócono uwagę, że w ramach Kryterium I (wzrost zadań szkolnych i pozaszkolnych) nie do przyjęcia jest okoliczność, że rezerwa pokrywa zaledwie 25% wnioskowanych przez jednostki samorządu terytorialnego kwot (taka sytuacja miała miejsce w roku 2021). Wnioski samorządów w ramach Kryterium I powinny być finansowane w pełnej wysokości.