Do rozpatrzenia na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska skierowana została ocena realizacji zadań wynikających z dokumentu rządowego przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 5 grudnia 2007 roku pt. „Strategia Polityki Konsumenckiej na lata 2007-2009”.
W ocenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – przedkładającego powołaną wyżej ocenę realizacji – należy uznać, iż główne cele polityki konsumenckiej określone w Strategii Polityki Konsumenckiej, tj. rozwój bezpiecznego i pro konsumenckiego rynku, rozwój dialogu konsumenckiego i wzmocnienie mechanizmów samoregulacyjnych, wzmocnienie i rozwój efektywnego oraz skutecznego systemu poradnictwa i dochodzenia roszczeń, a także prowadzenie pro aktywnej polityki informacyjno-edukacyjnej, zostały w znacznej mierze wykonane zgodnie z przyjętymi założeniami.
Istotnie – wiele argumentów przemawia za taką tezą. Niestety wśród nich nie znajdują się wyniki analizy wskaźnikowej.
Przykładowo:
- spośród czterech wskaźników odnoszących się do celu „Rozwój bezpiecznego i prokonsumenckiego rynku” jedynie jeden został wykonany. Wyjaśnieniem dla niezrealizowania pozostałych – polegających na skontrolowaniu odpowiedniej liczby podmiotów – był brak środków finansowych;
- spośród trzech wskaźników dotyczących celu „Wzmacnianie i rozwój efektywnego oraz skutecznego systemu poradnictwa i dochodzenia roszczeń konsumenckich” ponownie zrealizowany został tylko jeden. Realizacja projektu „Howard Shopping Assistant” została przeniesiona na lata 2010-2013, zaś wysokość kwot przeznaczonych na finansowanie organizacji konsumenckich z budżetu Państwa zamiast wzrosnąć o 100% utrzymuje się na stałym poziomie.
Jedynie w ramach proaktywnej polityki informacyjno-edukacyjnej zostały zrealizowane wszystkie wskaźniki – tyle, że tutaj był wyznaczony tylko jeden wskaźnik. Nieco lepiej wygląda sytuacja w odniesieniu do wskaźników jakościowych – ale tutaj i tak nie zrealizowano 3 z 10 wskaźników.
Zgodnie z ogólnymi zasadami cele przewidziane do realizacji powinny być planowane tak, aby spełniały warunki S.M.A.R.T., wśród których znajduje się mierzalność. Osiągnięcie celu powinno być mierzalne i to w oparciu o kryteria znane z góry – warunek ten ma utrudnić nazbyt optymistyczną pozytywną ocenę osiągnięć oraz dopasowywanie oczekiwań do osiągniętego wyniku. Nie negując zatem podejmowanych w latach 2007-2009 przez UOKiK działań, każdy powinien ocenić czy przytoczone wyżej wyniki w zakresie wskaźników uzasadniają całościową ocenę.