Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przygotowało pakiet rozporządzeń dotyczących szkół artystycznych.
1) Projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i placówek artystycznych.
Regulacje określone w projektowanym rozporządzeniu są istotne z punktu widzenia pracy szkoły i placówki artystycznej. Projekt rozporządzenia zawiera przepisy odnoszące się do elementów tworzących nazwę publicznej szkoły lub placówki artystycznej oraz zawiera katalog elementów obligatoryjnych i fakultatywnych, które mają stanowić nazwę szkoły lub placówki artystycznej. W projekcie rozporządzenia określono tryb nadania imienia szkole lub placówce artystycznej. Zważywszy na fakt, iż szkoły i placówki artystyczne nie podlegają rejonizacji i w danej miejscowości mogą działać szkoły tego samego typu lub placówki artystyczne prowadzone przez różne podmioty, przepisy dotyczące nazwy szkoły uzupełniono o regulację zobowiązującą organ lub osobę zakładającą szkołę artystyczną do nadania jej nazwy odróżniającej się od nazw szkół artystycznych działających w danej miejscowości. Nazwa szkoły artystycznej jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach i sztandarze szkoły może być używany skrót nazwy. W projekcie rozporządzenia zawarto regulacje dotyczące struktur organizacyjnych funkcjonujących w szkołach artystycznych, w których mogą być tworzone sekcje i zespoły przedmiotowe lub problemowo-zadaniowe, w których skład wchodzą nauczyciele. Określono również warunki tworzenia w szkołach artystycznych stanowiska wicedyrektora oraz stanowiska kierownika sekcji, które należy do stanowisk kierowniczych w szkole artystycznej. W stosunku do placówek artystycznych uregulowano kwestie tworzenia działów dziecięcych i młodzieżowych, jak również zasady tworzenia sekcji. Wskazano również warunki tworzenia stanowiska wicedyrektora placówki artystycznej. Projektowane rozporządzenie zachowuje dotychczasowe rozwiązania dotyczące liczebności uczniów szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w klasach odpowiadających klasom I–III szkoły podstawowej, co oznacza, że liczba ta nie może być większa niż 25. Również na zajęciach świetlicowych pod opieką jednego nauczyciela może pozostawać nie więcej niż 25 uczniów. Przepisy projektowanego rozporządzenia określają również, zgodnie z rozwiązaniami przyjętymi w przepisach określających ramowe plany nauczania w szkołach artystycznych, formy realizacji obowiązkowych zajęć ogólnokształcących oraz artystycznych. W projekcie rozporządzenia określa się także rozwiązania dotyczące wspomagania kształcenia artystycznego oraz promowania uczniów szczególnie uzdolnionych. Dla prawidłowej realizacji podstawy programowej kształcenia w zawodach artystycznych niezbędny jest udział uczniów w wydarzeniach kulturalnych, zarówno prezentując swoje umiejętności i osiągnięcia artystyczne, jak i uczestnicząc w prezentacjach artystycznych innych osób.
2) Projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych, placówek kształcenia artystycznego i placówek doskonalenia nauczycieli.
Podstawową zmianą, postulowaną przede wszystkim przez dyrektorów szkół artystycznych, jest odstąpienie od uznawania kwalifikacji do nauczania na podstawie nabycia niezbędnej wiedzy merytorycznej w zakresie nauczanego przedmiotu lub w zakresie rodzaju prowadzonych zajęć przez absolwenta uczelni artystycznej na kierunku lub specjalności studiów innym (innej) niż zgodny (zgodna) z tym przedmiotem lub rodzajem zajęć. Jednocześnie w celu podniesienia kwalifikacji oczekiwanych od przyszłych nauczycieli, po konsultacjach z szeroko pojętym środowiskiem szkolnictwa muzycznego, prawodawca wprowadza wymóg posiadania dyplomu ukończenia ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia lub szkoły muzycznej II stopnia przez osobę aspirującą do stanowiska nauczyciela w szkole muzycznej. W celu dokładniejszej selekcji potencjalnych kandydatów do stanowiska nauczyciela, prawodawca proponuje wprowadzenie obowiązku uzyskania w sprawie kandydata, który nie jest absolwentem wyższych studiów na uczelni artystycznej na kierunku (specjalności) zgodnym (zgodnej) z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć, opinii w sprawie jego kwalifikacji, sformułowanej przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Ponadto w zakresie zajęć edukacyjnych ogólnokształcących w szkołach artystycznych wprowadza się uregulowania analogiczne w ramach określonych przedmiotów i zajęć, jak obowiązujące w aktach wykonawczych Ministerstwa Edukacji Narodowej.
3) Projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych szkół i placówek artystycznych.
Zmiany w zakresie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów szkół artystycznych w zakresie oddziałującym na materię zmienianego rozporządzenia dotyczą wprowadzenia skali punktowej funkcjonującej łącznie ze skalą stopni w ocenianiu:
- zajęć edukacyjnych przedmiotu głównego w ogólnokształcących szkołach muzycznych i szkołach muzycznych, w tym w powyższych typach szkół na poziomie II stopnia w specjalnościach instrumentalistyka, instrumentalistyka jazzowa, wokalistyka, wokalistyka jazzowa oraz w ogólnokształcących szkołach baletowych i szkołach sztuki tańca;
- egzaminu dyplomowego w części praktycznej w ogólnokształcących szkołach muzycznych II stopnia i szkołach muzycznych II stopnia we wszystkich specjalnościach poza specjalnością lutnictwo oraz w ogólnokształcących szkołach baletowych i szkołach sztuki tańca.
Powyższe powoduje konieczność umieszczenia pełnej oceny we wzmiankowanym zakresie, a zatem jej części stopniowej i w części punktowej, na drukach szkolnych przewidujących jej umieszczenie. Ze względu na konieczność wydania w kwietniu 2018 r. dyplomów państwowych szkół artystycznych, jest niezbędne, aby powyżej wspomnianą zmianę w pierwszej kolejności wprowadzić na drukach szkolnych powiązanych z przystąpieniem do egzaminów dyplomowych w odpowiednich specjalnościach
Zmiany w tych drukach obejmują:
- w zakresie świadectw, dyplomów i protokołów: podział pola oceny dla przedmiotu głównego oraz dla części praktycznej egzaminu dyplomowego na oddzielne części dla wpisania stopnia i punktów wraz ze stosownymi podpisami;
- wyłącznie w zakresie świadectw i dyplomów: wprowadzenie pola „Przedmiot główny” wraz z miejscem na wpisanie nazwy zajęć edukacyjnych objętych pojęciem przedmiotu głównego dla danego typu szkoły; wprowadzenie w objaśnieniach zakresu oceniania punktowego dla poszczególnych stopni;
- wyłącznie w zakresie protokołów: poprawa pojedynczych błędów rzeczowych.
Powyżej wymienione projekty rozporządzeń będą przedmiotem obrad najbliższego posiedzenia Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST.