Ponad pięcioletni okres obowiązywania przepisów dotyczących przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego pozwolił na dokonanie oceny stosowanych rozwiązań i zaproponowanie niezbędnych zmian.
Dotyczą one w szczególności:
1) w zakresie planowania rocznego audytu wewnętrznego:
a) nałożenia obowiązku korzystania z funkcjonującego w jednostce systemu zarządzania ryzykiem przy przygotowywaniu planu audytu,
b) wprowadzenia obowiązku udostępniania rocznego planu audytu w jednostce w sposób i w formie uzgodnionej z kierownikiem jednostki;
2) w zakresie realizacji audytu:
a) przeprowadzania przez audytora wewnętrznego przeglądu wstępnego obejmującego trzy elementy:
i) zapoznanie się audytora wewnętrznego z obszarem działalności jednostki, który będzie objęty audytem,
ii) identyfikację i ocenę ryzyka towarzyszącego realizacji celów i zadań,
iii) uzgodnienie kryteriów oceny mechanizmów kontrolnych w obszarze działalności jednostki objętych audytem,
b) wprowadzenia zasady uzgadniania wstępnych wyników audytu wewnętrznego z audytowanym,
c) nałożenia na audytora wewnętrznego obowiązku odniesienia się do wyjaśnień i zastrzeżeń złożonych przez audytowanego podczas uzgadniania wstępnych wyników audytu;
3) w zakresie poprawy i zapewnienia jakości audytu wewnętrznego:
a) wskazania konieczności określania przez kierownika komórki audytu wewnętrznego sposobu przeprowadzania analizy ryzyka oraz wzorów podstawowych dokumentów, bez konieczności uzgadniania ich z kierownikiem jednostki,
b) zobowiązania audytora wewnętrznego do przekazania informacji o wynikach oceny wewnętrznej i zewnętrznej audytu wewnętrznego w sprawozdaniu z funkcjonowania audytu wewnętrznego w roku poprzednim.
Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przeprowadzania audytu wewnętrznego oraz przekazywania informacji o pracy i wynikach audytu wewnętrznego został skierowany do zaopiniowania przez Zespół ds. Systemu Finansów Publicznych.