Zbliżające się wybory prezydenckie skłoniły Ministerstwo Spraw Zagranicznych do przyspieszenia prac nad aktualizacją aktu wykonawczego regulującego sporządzanie spisu wyborców przebywających za granicą.
Spis ten sporządza konsul w oparciu o wnioski składane przez zainteresowanych wyborców. Spis jest aktualizowany do dnia przekazania przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej przez wpisanie wyborcy na dodatkowym formularzu spisu wyborców lub skreślenie ze spisu już sporządzonego. Ta pierwsza czynność ma miejsce w przypadkach:
1) pomięcia osoby w spisie, jeżeli reklamacja w sprawie ich wpisania została uwzględniona przez właściwego konsula;
2) pominięcia w wyniku oczywistej omyłki.
Konsul zawiadamia właściwy urząd gminy o wpisaniu do spisu wyborców lub dopisaniu na dodatkowym formularzu spisu wyborców wyborcy stale zamieszkałego w kraju. Zawiadomienie jest przekazywane za pomocą dostępnych środków komunikacji elektronicznej zapewniających bezpieczeństwo przesyłanych informacji.
W przypadku wydawania zaświadczenia o prawie do głosowania, zaświadczenie to będzie zabezpieczane przed sfałszowaniem przez umieszczenie w lewym górnym rogu odcisku pieczęci urzędowej przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego wydającego zaświadczenie używanej do tłoczenia w papierze, a w przypadku jej braku – odciskiem pieczęci konsula używanej do tuszu.
Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Zagranicznych w sprawie spisu wyborców przebywających za granicą został rozpatrzony przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego w trybie obiegowym – z terminem zgłaszania uwag do 20 lutego.