Prawie pięcioletni okres obowiązywania ustawy z dnia 13 lipca 2006 roku o ochronie roszeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy pozwolił na zdiagnozowanie problemów wynikających na gruncie jej stosowania. W oparciu o doświadczenia zebrane przez biura terenowe, jak i Krajowe Biuro Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, orzecznictwo sądowe oraz z wniosków wynikających z analizy najczęściej odmawianych przypadków wypłaty świadczeń, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej opracowało projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych.
Proponowane zmiany dotyczą w szczególności:- umożliwienia dokonania przez Fundusz wypłaty świadczeń pracownikom podmiotu polskiego znajdującego się na terenie RP, którego upadłość została ogłoszona przez sąd państwa członkowskiego UE;
- wskazanie czynności, do wykonania których zobowiązany jest syndyk, likwidator lub inna osoba sprawująca zarząd majątkiem pracodawcy poprzez dookreślenie, że wykazy pracowników sporządza i składa się w terminie 1 miesiąca kierownikowi biura terenowego Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
- umożliwienie umorzenia przez Fundusz należności, gdy Fundusz dochodzi zwrotu lub prowadzi postępowanie egzekucyjne w stosunku do osób fizycznych lub pracodawców, którzy trwale zaprzestali prowadzenia działalności gospodarczej z uwagi na pozostawanie w stanie likwidacji lub upadłości;
- umożliwienie Funduszowi ustalania warunków spłaty należności przedsiębiorcom przy założeniu, że pomoc ta nie będzie stanowiła pomocy publicznej;
- umożliwienie Funduszowi ustalenia warunków zwrotu należności: na zasadach pomocy de minimis, podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, które aktualnie nie są pracodawcami znajdującymi się w trudnej sytuacji w rozumieniu przepisów o pomocy publicznej oraz na zasadach pomocy publicznej na restrukturyzację podmiotom znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej zgodnie z przepisami dotyczącymi pomocy publicznej;
- umożliwienie fakultatywnego umarzania przez Fundusz należności, gdy postępowanie egzekucyjne w stosunku do osób fizycznych lub przedsiębiorców, którzy trwale zaprzestali prowadzenia działalności gospodarczej, zostało umorzone w całości z urzędu;
- umożliwienie Funduszowi zawarcia porozumienia, w przedmiocie określenia dłużnikowi dogodnych warunków zwrotu należności, który zawarł układ w ramach postępowania upadłościowego. W sytuacji gdy warunki zwrotu będą stanowić pomoc publiczną, porozumienie może zostać zawarte zgodnie z przepisami dotyczącymi pomocy publicznej na restrukturyzację;
- umożliwienie czasowego oddelegowania pracownika Funduszu do realizacji zadań Funduszu w innym miejscu pracy niż siedziba biura Funduszu. Stworzenie takiej możliwości, w związku z przekształceniami organizacyjnymi Funduszu, wchodzącymi w życie od 1 stycznia 2012 r., polegającym na przejęciu obsługi Funduszu przez marszałków województw pozwoli na przejęcie tych zadań w sposób płynny poprzez oddelegowanie części pracowników Funduszu do marszałków województw i MPiPS przed formalnym przejęciem zadań, w celu udziału w organizacji dokonywanych zmian.
Projekt będzie przedmiotem obrad najbliższego posiedzenia Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej.