Posiedzenie plenarne Komisji Wspólnej w dniu 29 stycznia warto odnotować z dwóch przede wszystkim powodów: nieobecności Współprzewodniczącego ze strony rządowej, ministra Rafała Trzaskowskiego – która to nieobecność nie została publicznie w żaden sposób wyjaśniona oraz wyraźnego zwycięstwa interesów województw w kolizji z samorządami lokalnymi. Czy są to sygnały przesunięcia dyskusji rząd – samorząd z Komisji Wspólnej na inne gremia – czas pokaże.
Nie sposób też nie wspomnieć, że na 20 analizowanych projektów aż 5 zostało już przyjętych przez właściwe organy z pominięciem opinii Komisji Wspólnej. Cztery z nich to projekty aktów wykonawczych do tzw. ustawy o bestiach:
1) projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie Krajowego Ośrodka Zapobiegania Zachowaniom Dyssocjalnym;
2) projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie sposobu dokumentowania przypadków zastosowania przymusu bezpośredniego;
3) projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wskazania zakładu psychiatrycznego wykonującego obserwację orzeczoną przez sąd;
4) projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania świadczeń zdrowotnych osobom umieszczonym w Krajowym Ośrodku Zapobiegania Zachowaniom Dyssocjalnym.
O ile można zrozumieć tempo prac nad tymi projektami, to za rzecz co najmniej niestosowną należy uznać dopuszczenie do sytuacji, w której Zespół ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej opiniował projekty podpisane kilka godzin wcześniej przez Ministra Zdrowia.
Piąty projekt to projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. W tym przypadku rzekomo Rada Ministrów zatwierdzając projekt dzień przed posiedzeniem zastrzegła konieczność uzyskania opinii. Sprawa była o tyle istotna, że w wyniku zmian zaproponowanych w projekcie następuje spadek dochodów gmin (w związku ze zniesieniem czynności objętych opłatą skarbową), a wzrost dochodów województw (w związku z prognozowanym wzrostem CIT). Zespół ds. Systemu Finansów Publicznych zasugerował zatem dokonanie odpowiednich korekt w podziale dochodów poprzez odpowiednie zmiany w udziałach poszczególnych szczebli jednostek samorządu terytorialnego w CIT. Podkreślić należy, że za rozwiązaniem takim opowiadało się również Ministerstwo Finansów. Na posiedzeniu plenarnym przedstawiciel Związku Województw RP oprotestował jednak zaproponowaną zmianę argumentując, że wzrost CIT wynikający z przedłożonego projektu jest niepewny. Pomysł zatem upadł. Ubolewać jedynie należy, że partykularny interes zwyciężył nad zwykłą sprawiedliwością. W efekcie projekt został zaopiniowany negatywnie ze wskazaniem, że wynika to wyłącznie z ubytku w dochodach gmin.
Mimo wątpliwości i nieznajomości ostatecznego kształtu projektu ustawy o zasadach realizacji programów operacyjnych polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 pod wpływem nalegań ze strony Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Komisja Wspólna projekt ten zaopiniowała po dłuższej dyskusji negatywnie. Wraz z pokazaniem się aktualnej wersji projektu okaże się, czy była to decyzja słuszna – chociażby wobec kuluarowych sygnałów, że reprezentacja ogólnopolskich korporacji samorządowych w komitetach monitorujących programy operacyjne niekoniecznie podoba się wszystkim instytucjom zarządzającym.
Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw został odesłany do Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej z prawem wydania opinii wiążącej. Umożliwi to rozstrzygnięcie wątpliwości dotyczących w szczególności możliwości rozbudowy funkcjonalności kart ubezpieczenia zdrowotnego oraz źródeł sfinansowania kosztów budowy infrastruktury teleinformatycznej.
Z kolei opinię wiążącą o projekcie ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych wyda Zespół ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.
Pozostałe projekty zostały zaopiniowane pozytywnie bez większej dyskusji. Były to:
1) projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie nadania statusu obszaru ochrony uzdrowiskowej Miastu Frombork i sołectwom: Bogdany i Ronin położonym na obszarze gminy Frombork;
2) projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie nadania statusu obszaru ochrony uzdrowiskowej sołectwom: Astachowice, Bądków, Biała, Brachowice, Dzierżązna, Gieczno, Grabiszew, Jasionka, Rogóźno, Śladków Górny, Warszyce, Wola Rogozińska i Wypychów położonym na obszarze gminy Zgierz oraz sołectwu Celestynów położonemu na obszarze gminy Ozorków;
3) projekt Krajowego Programu Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020. Nowy wymiar aktywnej integracji;
4) projekt Programu Operacyjnego Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym 2014 – 2020;
5) projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów podatników podatku dochodowego od osób prawnych;
6) projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw;
7) projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych;
8) projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie sposobu przechowywania i ewidencjonowania środków przymusu bezpośredniego przez strażników gminnych (miejskich);
9) projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie warunków przydziału, przechowywania i ewidencjonowania broni palnej i amunicji przez straże gminne (miejskie);
10) projekt rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie zasad potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej;
11) projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie sporządzania pism w formie dokumentów elektronicznych, doręczania dokumentów elektronicznych oraz udostępniania formularzy, wzorów i kopii dokumentów elektronicznych;
12) projekt rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej;
Styczniowe posiedzenie było też pierwszym w ośmiomiesięcznym okresie pełnienia funkcji Współprzewodniczącego ze strony samorządowej przez przedstawiciela Unii Miasteczek Polskich. Jest nim Wojciech Długoborski.