Jak już informowaliśmy na naszych łamach w 2014 roku nastąpi czterokrotne ograniczenie środków przeznaczonych na realizację Narodowego programu przebudowy dróg lokalnych – Etap II: Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój w stosunku do pierwotnych deklaracji. Odpowiednie zmiany w ustanawiającej przedmiotowy program uchwale Rady Ministrów zostały przedłożone do zaopiniowania Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Wraz ze zmniejszeniem środków Rada Ministrów zaproponowała ograniczenie liczby możliwych do złożenia przez jednostkę samorządu terytorialnego wniosków do jednego. W roku bieżącym powiat ziemski mógł ubiegać się o dofinansowanie dwóch zadań rocznie.
Podkreślić należy, że projektodawcy w uzasadnieniu nie raczyli napisać choć słowa o przyczynach ograniczenia przekazywanych środków. Wskazali jedynie, że „Proponowana korekta kwot wydatków budżetu państwa na realizację programu służy uzgodnieniu zapisów zmienianej uchwały z projektem ustawy budżetowej na rok 2014, przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 6 września 2013 roku i skierowanym do Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych.”.
Projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającego uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Narodowy program przebudowy dróg lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój” został skierowany równolegle do Zespołu ds. Systemu Finansów Publicznych oraz Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska. Należy spodziewać się negatywnej opinii o przesłanym projekcie. Trudno jednak wierzyć, że ta negatywna opinia cokolwiek będzie w stanie zmienić.