Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Pieniądze samorządowe na wsparcie rządu

Od dawna już posiedzenie Zespołu ds. Systemu Finansów Publicznych nie wzbudziło tak wielkich emocji jak to, które miało miejsce 19 sierpnia b.r.. Jest to zasługą strony rządowej, która w porządku obrad przewidziała opiniowanie trzech projektów mających na celu przede wszystkim wzmocnienie finansowe budżetu państwa kosztem budżetów samorządów.

Największe oburzenie wywołał projekt ustawy o zmianie ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania oraz niektórych innych ustaw. Istotą projektu jest zastąpienie Funduszu Kościelnego fakultatywnym odpisem na rzecz kościołów i związków wyznaniowych w wysokości 0,5% PIT. O ile sama zmiana jest jednostkom samorządu obojętna, to nie można tego powiedzieć o zaproponowanym przez rząd mechanizmie funkcjonowania. W obecnym stanie prawnym obowiązek zasilania Funduszu Kościelnego w całości spoczywa na stronie rządowej. Elementarna uczciwość nakazywałaby zatem wprowadzenie odpisu liczonego efektywnie wyłącznie od części rządowej PITu. Tymczasem projekt przewiduje odliczenie od całości wpływów, co oznacza że prawie w połowie odbędzie się to kosztem sektora samorządowego. Potwierdzają to wyliczenia – o ile strona rządowa oszczędzi na zmianie (w skali roku kilkanaście milionów), to strona samorządowa poniesie koszty sięgające nawet stu kilkudziesięciu milionów rocznie. W tej sytuacji kategoryczny sprzeciw korporacji samorządowych jest w pełni zrozumiały.

Drugim kontrowersyjnym projektem był projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten przewiduje rozszerzenie obowiązku składania wolnych środków poszczególnych jednostek organizacyjnych w depozyt u Ministra Finansów. O ile nie budzi to zastrzeżeń przypadku jednostek rządowych (państwowych), to jest niemożliwe do zaakceptowania w przypadku jednostek samorządowych – a projekt obejmuje samorządowe samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej i samorządowe osoby prawne. Mają one co prawda przewidzianą alternatywę w postaci deponowania środków w jednostce samorządu terytorialnego, lecz jest to możliwość czysto teoretyczna. Ustawa przewiduje bowiem różne obostrzenia włącznie z kuriozalnym obowiązkiem założenia do tego celu osobnego konta w Banku Gospodarstwa Krajowego. W praktyce zatem celem projektu jest wymuszenie deponowania środków u Ministra Finansów. O atrakcyjności tej formy przechowywania środków najlepiej świadczy fakt, że – jak przyznali przedstawiciele resortu - w obecnym stanie prawnym przewidującym fakultatywne deponowanie środków u Ministra Finansów brak jest chętnych podmiotów. W zakresie tego projektu strona samorządowa pozytywnie zaopiniowała część dotyczącą jednostek państwowych (rządowych) wnosząc o usunięcie z projektu rozwiązań skierowanych do podmiotów samorządowych.

Pozostałe projekty nie przyniosły takich problemów. Pozytywnie zatem zaopiniowane zostały:

  • projekt ustawy o zmianie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej – z przyjęciem informacji, że ze względu na wymogi legislacji projekt zostanie podzielony na dwa odrębne;
  • projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw – dotyczący nowej reguły wydatkowej;
  • projekt rozporządzenia w sprawie wyznaczenia organu podatkowego do przekazywania informacji, wniosków o udzielenie informacji oraz wniosków o doręczenie.
Pt., 23 Sp. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski