Po przeanalizowaniu obecnego stanu wykorzystania sieci kolejowych oraz składanych wniosków resort transportu postanowił rozszerzyć katalog linii o znaczeniu państwowym. Zgodnie z propozycją długość takich linii ma wzrosnąć z około 11.665 km do 12.659 km, tj. o 994 km.
Na liście mają się w szczególności znaleźć przewidziane do wybudowania odcinki:
- Modlin – Płock o długości 68 km zapewniający bezpośrednie dostawy paliwa lotniczego z rafinerii Płock do portu lotniczego Warszawa-Modlin;
- Podłęże – Tymbark o długości ok. 45 km i Szczyrzyc – Mszana Dolna o planowanej długości ok. 12 km realizowane w celu skrócenia czasu podróży z dużych aglomeracji do miejscowości turystycznych;
- Zaczernie – Rzeszów Jasionka Międzynarodowy Port Lotniczy o długości ok. 5,000 km łączącego port lotniczy ze stolicą Podkarpacia;
- Czerwieńsk Południe – Czerwieńsk Wschód o długości 2,151 km mający na celu skrócenie czasu przejazdu pomiędzy miejscowościami Zielona Góra i Zbąszynek;
- Kraków Zabłocie – Kraków Bonarka o długości ok. 1,367 km stanowiącego łącznik między liniami Kraków Główny Osobowy – Medyka oraz Kraków Płaszów – Oświęcim. Łącznik poprawi zdolność przepustową Krakowskiego Węzła Kolejowego;
- Bytom – Barbara o długości 0,837 km stanowiący część drogi kolejowej do terminala lotniczego w Pyrzowicach;
- Sucha Beskidzka Północ – Sucha Beskidzka Południe o długości ok. 0,5 km umożliwiający pominięcie przez pociągi stacji Sucha Beskidzka, a tym samym wyeliminowanie konieczności zmiany czoła pociągów jadących w kierunku Chabówki.
Jedyną linią wykreślaną z wykazu jest linia Kłodzko Nowe – Stronie Śląskie o długości 27,377 km – ze względu na znikomy stopień jej użytkowania.
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym będzie opiniowany na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.