Ministerstwo Gospodarki ciągle pracuje nad stworzeniem ułatwień w prowadzeniu działalności gospodarczej przez przedsiębiorców. Jest to działania godne poparcia. Szkoda tylko, że wiele tych ułatwień sprowadza się do usunięcia błędów we wcześniej opracowanych i przyjętych aktach prawnych…
Taki właśnie charakter ma projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej skierowany do rozpatrzenia na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska. Projekt ma na celu cztery kwestie:1) skorygowanie – w wyniku półrocznych doświadczeń Ministerstwa Gospodarki – przepisów związanych z tzw. punktem kontaktowym będącym realizacją postanowień dyrektywy 2006/123/WE dotyczącej usług na rynku wewnętrznym. Korekta jest konieczna m.in. w związku z istnieniem w ustawie luki prawnej w zakresie określenia podmiotów odpowiedzialnych za opracowanie i aktualizację niektórych informacji. Mieści się tu również usunięcie obligatoryjnego charakteru delegacji ustawowej do wydania rozporządzenia określającego zasady współpracy właściwych organów z punktem kontaktowym. Kuriozalne jest uzasadnienie tej zmiany – stwierdzono bowiem, że Rada Ministrów nie wykonała ustawowego obowiązku wydania rozporządzenia, ale ponieważ punkt kontaktowy działa bez poważniejszych zakłóceń to zapewne akt wykonawczy nie będzie potrzebny…;
2) zmodyfikowanie przepisów dotyczącej uruchamianej 1 lipca 2011 roku Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Proces przygotowania Centralnej Ewidencji do uruchomienia wskazał na wady istniejących rozwiązań prawnych. W konsekwencji konieczne jest m.in. uelastycznienie przepisów obligujących CEIDG do korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej, wprowadzenie do ustawy przesłanki wykreślenia z CEIDG przedsiębiorców, wobec których orzeczono zakaz wykonywania zawodu (w obecnym stanie prawnym osoby takie dalej pozostawałyby w ewidencji, co utrudniałoby realizację sądowego zakazu), wprowadzenie możliwości składania wniosków do CEIDG w inny sposób niż za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu (ustawa nie uwzględniała rozszerzenia form identyfikowania się przy kontaktach z e-administracją), doprecyzowanie zobowiązania organów do wpisywania do CEIDG informacji o przedsiębiorcy niezwłocznie po otrzymaniu informacji o prawomocnym rozstrzygnięciu sprawy;
3) uporządkowanie przepisów dotyczących posługiwania się zaświadczeniem o nadanym numerze REGON. Ogólny obowiązek został bowiem co prawda zniesiony nowelizacją ustawy o statystyce publicznej, jednakże pozostał on w poszczególnych procedurach uregulowanych w ustawach szczególnych. Dodatkowo proponuje się nadanie informacjom z rejestru REGON zamieszczanym na stronie internetowej GUS waloru prawnego;
4) zmodyfikowanie przepisów dotyczących zasad zawieszania działalności gospodarczej.
Pozostaje życzyć wszystkim, by wydanych aktów prawnych nie trzeba było szybko nowelizować…