Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kandydaci na kierowców rejestrowani w powiatach?

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 roku o kierujących pojazdami wprowadza nowy system uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami. Aspekty związane z dokumentowaniem tych uprawnień zawiera rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami, którego projekt został właśnie przesłany do Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska. Co do zasady rozporządzenie to powiela dotychczasowe rozwiązania – z jednym wszakże fundamentalnym wyjątkiem. Otóż – mimo braku podstawy ustawowej – rozporządzenie przewiduje obowiązek rejestracji kandydata na kierowcę u starosty.

Starosta ma wydawać takiej osobie kartę kandydata. W tym celu konieczna będzie do przeprowadzenia następująca procedura:

  1. zarejestrowanie wniosku w systemie teleinformatycznym i odnotowanie na wniosku przydzielonego numeru pozycji w rejestrze;
  2. weryfikacja złożonych dokumentów w zakresie poprawności ich wypełnienia, zgodności z dokumentem tożsamości ora kompletności;
  3. weryfikacja spełnienia przesłanek do wydania karty kandydata na kierowcę;
  4. sprawdzenie zgodności danych dotyczących kandydata na kierowcę, w szczególności w zakresie orzeczonych zakazów prowadzenia pojazdów, orzeczeń lekarskich stwierdzających istnienie lub brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami i orzeczeń psychologicznych stwierdzających istnienie lub brak przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdami;
  5. wprowadzenie danych do systemu teleinformatycznego i utworzenie lub zaktualizowanie karty kierowcy oraz utworzenie karty kandydata na kierowcę;
  6. wydrukowanie z systemu teleinformatycznego karty kandydata na kierowcę i wydanie jej osobie zainteresowanej;
  7. umieszczenie akt przeprowadzonego postępowania w teczce akt ewidencyjnych osoby w ewidencji osób którym wydano kartę kandydata na kierowcę.

Jak wskazują projektodawcy proponowany system obiegu dokumentów w połączeniu z możliwością weryfikacji danych osoby szkolonej i egzaminowanej w centralnej ewidencji kierowców ma zapewnić znaczne uszczelnienie procesu obiegu dokumentów i będzie zapobiegał istnieniu czarnego rynku zaświadczeń o ukończonym szkoleniu. Cel jest może szczytny, tyle że nikt nie wyliczył kosztu obsługi kandydatów na kierowców w starostwach powiatowych, gdyż – cytując uzasadnienie – proponowane zmiany nie powinny przyczynić się do wzrostu kosztów obsługi osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami. Jedyny dostrzegany przez projektodawców wpływ na sektor finansów publicznych polega na… konieczności dodatkowego wyposażenia zmiany systemu pracy organów wydających uprawnienia do kierowania pojazdami.

Związek Powiatów Polskich przedłożył pisemnie negatywną opinię o opisanym rozwiązaniu.

Śr., 11 St. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski