Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt nowych zasad wychowania, kształcenia i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
W stosunku do obecnie obowiązujących przepisów, w projekcie proponuje się zmiany będące konsekwencją zmian wprowadzonych ww. ustawami oraz zmiany uwzględniające niektóre postulaty zgłaszane do Ministerstwa Edukacji Narodowej przez podmioty działające na rzecz dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie i zagrożonej niedostosowaniem społecznym, jak również zmiany o charakterze porządkującym.
W projekcie rozporządzenia zaproponowano następujące zmiany:
- zrezygnowano ze wskazywania przepisów regulujących liczbę dzieci w oddziale przedszkola integracyjnego, w oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym, w oddziale przedszkola specjalnego i w oddziale specjalnym w przedszkolu ogólnodostępnym oraz liczbie uczniów w oddziale szkoły integracyjnej, w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej, w oddziale szkoły specjalnej i w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej
- zrezygnowano z przepisu stanowiącego o możliwości zmniejszenia liczby dzieci lub uczniów w oddziałach integracyjnych w przedszkolach i szkołach
- zrezygnowano ze wskazywania przepisów regulujących liczbę dzieci w grupie zorganizowanej w innej formie wychowania przedszkolnego
- wskazano, że uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego będą mogli uczyć się w szkole podstawowej, do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 20. rok życia. Natomiast kształcenie uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym będzie prowadzone w szkole ponadpodstawowej do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 24. rok życia
- zaproponowano uzupełnienie poprzez wskazanie w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym dziecka lub ucznia kierunku zintegrowanych oddziaływań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem lub uczniem, a w przypadku młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych – także oddziaływań wychowawców grup wychowawczych, które w konsekwencji mają wpłynąć na poprawę funkcjonowania dziecka lub ucznia i wzmocnienie jego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły czy placówki
- wprowadzono obowiązek określenia w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym zajęć z zakresu doradztwa zawodowego a także zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu realizowanych w ramach pomocy psychologicznopedagogicznej
- wprowadzono obowiązek określenia w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym rodzaju i sposobu dostosowania warunków organizacji kształcenia specjalnego do rodzaju niepełnosprawności ucznia, z wykorzystaniem technologii wspomagających to kształcenie
- jednoznaczne wskazano, że w skład zespołu opracowującego indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny wchodzą wychowawcy grup wychowawczych prowadzący zajęcia z wychowankiem w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii, specjalnym ośrodku wychowawczym, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym i ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym.
- przewidziano, że zespół nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów, prowadzących zajęcia z dzieckiem lub uczniem, będzie zobowiązany spotykać się, nie rzadziej niż raz w semestrze
- wprowadzono przepis określający wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka lub ucznia
- wprowadzono przepisy zobowiązujące do zatrudniania pomocy nauczyciela dotyczący przedszkoli i szkół podstawowych specjalnych oraz oddziałów specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych i szkołach podstawowych ogólnodostępnych w których znajdują się dzieci ze wskazanymi w przepisach niepełnosprawnościami
- jednoznacznie wskazano, że nauczyciele posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej zatrudnieni w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem prowadzą inne zajęcia, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka lub ucznia, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne
- wprowadzono przepis zobowiązujący dyrektora przedszkola lub szkoły, a w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną - osobę kierującą inną formą wychowania przedszkolnego, do powierzenia prowadzenia innych zajęć, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka lub ucznia niepełnosprawnego, w szczególności zajęć rewalidacyjnych, nauczycielom lub specjalistom posiadającym kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności ucznia.