Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Samorządy chcą monitoringu skutków reformy oświatowej

Samorządy chcą monitoringu skutków reformy oświatowej fotolia.pl

Podczas posiedzenia Zespołu ds. Edukacji 17 stycznia br. powrócił temat reformy oświatowej.

Strona samorządowa (ZMP i ZGWRP) przedstawiła wstępną propozycję zinstytucjonalizowania monitoringu wprowadzania reformy, tak aby, jeżeli pojawi się w okresie wdrażania zmian jakiś problem lub wątpliwość była możliwość zaradzenia im.

Andrzej Porawski, sekretarz KWRiST, a zarazem Dyrektor Biura ZMP wskazał, że propozycja, aby wspólnie z MEN monitorować reformę wynika z faktu, że zarówno samorządy jak i resort edukacji będą ponosić odpowiedzialność za jej skutki. Na najbliższym posiedzeniu Komisji Wspólnej zostanie przedstawiona koncepcja pomysłu a także wskazane zostaną pola, które należy monitorować. Wówczas strona rządowa podejmie decyzję czy wyraża zgodę na przystąpienie do jego realizacji.

Teresa Wargocka, Sekretarz Stanu w MEN zauważyła, że jest to bardzo dobra propozycja dla realizacji chociażby postulatów resortu edukacji dotyczących tego, że MEN chce budować oświatę we współpracy z samorządem. Pani Wargocka zadeklarowała, że przedstawi pomysł Minister Annie Zalewskiej i podczas Komisji Wspólnej temat zostanie na nowo podjęty.

Podczas posiedzenia Zespół omówił 5 projektów aktów prawnych.

Opinię pozytywna uzyskał:

  1. Projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli szkół artystycznych, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego;
  2. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach;
  3. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego podręczników.

W sprawie dwóch projektów ostateczną decyzję podejmie Komisja Wspólna:

  1. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;
  2. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej  w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

W sprawach różnych Zespół zapoznał się ze stanowiskiem ZPP w sprawie niekonsekwencji resortu edukacji dotyczącej dodatku uzupełniającego.

W odpowiedzi na pismo Unii Metropolii w sprawie wskazania które dzieci (czyli dzieci, w jakim wieku) zostały, zgodnie z zapisami ustawy z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw, objęte częścią oświatową subwencji ogólnej, a które dotacją celową na dofinansowanie zadań gmin w zakresie wychowania przedszkolnego. Ministerstwo zapowiedziało zamieszczenie stosownego wyjaśnienia na swojej stronie internetowej.

Na pytanie przedstawiciela ZPP dotyczące przekazania przez MEN szczegółowych informacji na temat decyzji kuratorów oświaty podejmowanych w przedmiocie likwidacji i przekształceń, Dyrektor Adamiec odpowiedział, że na kolejne posiedzenie Zespołu MEN przygotuje szczegółową informację i zgodnie z prośbą przekaże ją wcześniej.

Kolejne spotkanie Zespołu zaplanowano na 14 lutego br.

Śr., 18 St. 2017 0 Komentarzy
Katarzyna Liszka-Michałka
Redaktor Katarzyna Liszka-Michałka