Uzgodniona 28 czerwca propozycja Strony Samorządowej w sprawie zasad ograniczania deficytu JST (w załączeniu), została wręczona Stronie Rządowej na początku posiedzenia.
Zdecydowana większość spraw (28 spośród 33 punktów porządku obrad) została uzgodniona na posiedzeniach Zespołów i przyjęta przez Komisję bez uwag.
Uwaga Strony Samorządowej, wniesiona do projektu zmian w ustawie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, dotycząca zmiany zapisu w art. 26 ustawy, została kierunkowo przyjęta przez Panią Minister Julię Piterę (nastąpi jeszcze wymiana korespondencji), co spowodowało zmianę opinii Strony Samorządowej z negatywnej na pozytywną.
Nie rozpatrzono projektu założeń do projektu ustawy o niektórych sposobach unikania konfliktu interesów. Ustalono, że projekt ponownie trafi na posiedzenie zespołu – jeśli zostanie uzgodniony, zostanie to potraktowane jako stanowisko Komisji; jeśli nie – wróci na posiedzenie plenarne (27 lipca br.). Możliwość uzgodnienia jest niewielka, bowiem Pani Minister Pitera proponuje dalsze rozbudowanie procedur „antykorupcyjnych" do monstrualnych rozmiarów, nie podejmując przy tym zasadniczego kierunku działania, jakim powinno być usuwanie korupcjogennych przepisów z prawa materialnego. Nasze stanowiska są odmienne co do samej filozofii przeciwdziałania korupcji, zatem ich uzgodnienie będzie trudne.
Strona samorządowa negatywnie zaopiniowała projekt zmiany ustawy o drogach publicznych w części, w której przekazuje się zadania o łącznej wartości ok. 1 mld zł 27 miastom na prawach powiatu, przewidując ich finansowanie w formie dotacji celowej. Finansowanie tych nowych zadań musi nastąpić w 100 %, zatem mogą to być zadania zlecone (wtedy dotacja celowa obejmuje całość kosztów ich wykonania), lub własne, ale wtedy musi nastąpić adekwatny wzrost dochodów własnych, albo być wprowadzony zapis, który dla tych dotacji uwzględni art. 128 ust. 2 ustawy o finansach publicznych (to znaczy zniesie próg 80 % finansowania zadań własnych dotacjami).
Dodatkowo samorządy wniosły postulat, by do listy pojazdów zwolnionych z opłat za korzystanie z dróg krajowych dodać autobusy lokalnego transportu publicznego.
Strona Samorządowa, popierając m.in. uwagi resortów infrastruktury i środowiska, przedstawiła fundamentalnie negatywną opinię o projekcie ustawy o korytarzach przesyłowych, wskazując, że jest to kolejna „specustawa", która wyłącza wpływ władz lokalnych na rozlegle inwestycje, mające istotne znaczenie dla rozwoju lokalnego i za-gospodarowania przestrzeni. Projekt całkowicie ignoruje ustawową podmiotowość gmin i województw w zakresie planowania rozwoju lokalnego i regionalnego.
Wśród spraw różnych poruszono m.in. kwestię konieczności uwzględnienia w projekcie budżetu państwa na rok 2012 zwiększenia kwoty części oświatowej subwencji ogólnej o koszty związane z objęciem wszystkich sześciolatków obowiązkiem szkolnym. Postanowiono, że sprawa trafi na posiedzenie zespołów oświatowego i finansowego.
Andrzej Porawski, sekretarz Komisji Wspólnej Rządu i ST