Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowe zasady działania publicznych bibliotek pedagogicznych

Nowe zasady działania publicznych bibliotek pedagogicznych fotolia.pl

Nowelizacja rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych polega  dostosowaniu zakresu zadań bibliotek pedagogicznych obejmujących organizowanie i prowadzenie wspomagania szkół, placówek i bibliotek szkolnych do specyfiki pracy bibliotek pedagogicznych.

Proponuje się, aby od dnia 1 stycznia 2016 r., do zadań bibliotek pedagogicznych należało organizowanie i prowadzenie wspomagania szkół i placówek wyłącznie w wykorzystaniu technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz  organizowanie i prowadzenie wspomagania bibliotek szkolnych wyłącznie w zakresie organizacji i zarządzania biblioteką szkolną.

Zadanie to będzie, tak jak dotychczas, realizowane z uwzględnieniem: kierunków polityki oświatowej państwa oraz zmian wprowadzanych w systemie oświaty, wymagań stawianych szkołom i placówkom, których spełnianie jest badane w procesie ewaluacji zewnętrznej, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 21a ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, realizacji podstaw programowych, wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego, wyników egzaminów i sprawdzianów, o których mowa w art. 3 pkt 21–21c ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz innych potrzeb wskazanych przez szkoły i placówki.

Proponowany zakres organizowania i prowadzenia przez biblioteki pedagogiczne wspomagania:

  1. szkół i placówek w wykorzystaniu technologii informacyjno-komunikacyjnej na zajęciach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
  2. bibliotek szkolnych w zakresie organizacji i zarządzania biblioteką szkolną,

związany jest z innymi zadaniami bibliotek pedagogicznych (tj. gromadzeniem, opracowywaniem, przechowywaniem i udostępnianiem materiałów bibliotecznych oraz prowadzeniem działalności informacyjnej i bibliograficznej, a także inspirowaniem i promowaniem edukacji czytelniczej i multimedialnej), zatem wynika ze specyfiki ich pracy, co jest zgodne z rekomendacją zawartą w przywołanych powyżej badaniach. Powyższe zapewni odpowiednią jakość działań podejmowanych przez biblioteki na rzecz wspomagania szkół.

W projekcie rozporządzenia przewidziano również zmiany o charakterze redakcyjno-legislacyjnym, które polegają na zmianie odesłań do właściwych przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Zmiany te wynikają z uchwalenia ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 357).

Zgodnie z § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych, organizowanie i prowadzenie wspomagania szkół, placówek i bibliotek szkolnych przez biblioteki pedagogiczne stanie się zadaniem obowiązkowym z dniem 1 stycznia 2016 r., proponuje się zatem, aby nowelizacja tych przepisów również nastąpiła z dniem 1 stycznia 2016 r.

Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem obrad sierpniowego posiedzenia Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST. 

Czw., 13 Sp. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka