Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowe zasady praktycznej nauki zawodu

Nowe zasady praktycznej nauki zawodu fotolia.pl

Zwiększenie dostępności przyuczenia do zawodu i uczenie się przez praktykę oraz zacieśnianie współpracy szkół i pracodawców stało się powodem nowelizacji rozporządzenia w sprawie praktycznej nauki zawodu.

Projekt rozporządzenia proponuje następujące zmiany:

  1. przyporządkowanie każdej z form praktycznej nauki zawodu do określonego typu szkoły poprzez wskazanie, iż w każdym typie szkoły praktyczną naukę zawodu organizuje się w formie zajęć praktycznych, a w przypadku technikum i szkoły policealnej – w formie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych;
  2. wskazanie, iż podstawę prawną odbywania zajęć praktycznych u pracodawców w ramach dualnego systemu kształcenia może stanowić zarówno umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego, zawarta pomiędzy młodocianym pracownikiem i jego rodzicem a pracodawcą, jak również umowa o praktyczną naukę zawodu, zawarta pomiędzy dyrektorem szkoły a pracodawcą przyjmującym uczniów na praktyczną naukę zawodu;
  3. określenie, iż organizowanie zajęć u pracodawców w ramach dualnego systemu kształcenia ma na celu nie tylko opanowanie przez uczniów umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie ale również zastosowanie i pogłębienie zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach;
  4. określenie wymiaru zajęć praktycznych odbywanych u pracodawców w ramach dualnego systemu kształcenia;
  5. określenie całkowitego wymiaru praktycznej nauki zawodu w technikach i szkołach policealnych organizujących zajęcia praktyczne u pracodawców w ramach dualnego systemu kształcenia jako sumy liczby godzin tych zajęć i liczby godzin praktyk zawodowych;
  6. dopuszczenie możliwości organizowania zajęć praktycznych u pracodawców w ramach dualnego systemu kształcenia także w okresie ferii letnich, jeżeli wymaga tego specyfika danego zawodu, przy odpowiednim skróceniu w takiej sytuacji czasu trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
  7. zapewnienie pracodawcy możliwości wpływania na treści programu nauczania dla zawodu w zakresie zajęć praktycznych, które są u niego realizowane, na zasadach określonych w umowie o praktyczną naukę zawodu;
  8. wprowadzenie w odniesieniu do uczniów odbywających zajęcia praktyczne u pracodawców na podstawie umowy o praktyczną naukę zawodu regulacji analogicznej, jak zamieszczona w ramowym planie nauczania dla zasadniczej szkoły zawodowej, iż w przypadku uczniów będących młodocianymi pracownikami, dyrektor szkoły ustala w każdej klasie, liczbę dni w tygodniu przeznaczonych na praktyczną naukę zawodu organizowaną u pracodawców; proponuje się doprecyzować, iż liczba dni w tygodniu oraz klasy, w których zajęcia praktyczne odbywane są u pracodawców, określa umowa o praktyczna naukę zawodu;
  9. doprecyzowanie, że środki finansowe zapewnienia przez organy prowadzące szkoły, które organizują praktyczną naukę zawodu poza szkołą, są przeznaczone na refundowanie pracodawcom kosztów, o których mowa w §9 ust. 2 pkt 1-3 rozporządzenia, także w przypadku zajęć praktycznych odbywanych u pracodawców w ramach dualnego systemu kształcenia.

Ponad to w rozporządzeniu proponuje się, by wymiar zajęć praktycznych odbywanych u pracodawców był równy:

  1. z zasadniczych szkołach zawodowych – minimalnej liczbie godzin kształcenia zawodowego praktycznego określonej w ramowym planie nauczania tj. 970 godzin zajęć w trzyletnim okresie nauczania, zarówno dla młodocianych pracowników realizujących praktyczną naukę zawodu w ramach umowy o prace zawartej z pracodawcą jak i dla uczniów odbywających zajęcia praktyczne u pracodawców na podstawie umowy zawartej pomiędzy szkołą a pracodawcą;
  2. w technikum oraz w szkole policealnej – nie mniej niż 30% liczby godzin kształcenia zawodowego praktycznego określonej w ramowym planie nauczania tj. odpowiednio:
    • w technikum: od 220 do 735 godzin zajęć w czteroletnim okresie nauczania
    • w szkole policealnej dla młodzieży: od 240 do 800 godzin zajęć w dwuletnim okresie nauczania
    • w szkole policealnej dla dorosłych: od 177 do 590 dla stacjonarnej formy kształcenia i od 102 do 340 dla zaocznej formy kształcenia.

Niniejszy projekt będzie przedmiotem obrad lipcowego posiedzenia Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST.

Niedz., 28 Czrw. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka