Minister Edukacji Narodowej na podstawie dyspozycji art. 71b ust. 7 pkt 2 ustawy o systemie oświaty przygotował projekt rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Projekt rozporządzenia określa warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, w innych formach wychowania przedszkolnego, przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, przedszkolach i szkołach lub oddziałach specjalnych oraz w ośrodkach o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy o systemie oświaty, uwzględniającego szczególnie potrzeby psychofizyczne i edukacyjne tych dzieci, rodzaje niepełnosprawności wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metody pracy, szczegółowy zakres indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego oraz tryb jego opracowania, a także zatrudnienie specjalistów do realizacji potrzeb ww. dzieci i młodzieży.
Projektowane rozporządzenie zastąpi dwa obecnie obowiązujące rozporządzenia: w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie: w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach oraz w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.
W projekcie wprowadzono następujące zmiany:
1) określenie „upośledzenie umysłowe” zastąpiono określeniem „niepełnosprawność intelektualna”
2) dodano, że kształcenie specjalne jest organizowane także w innych formach wychowania przedszkolnego
3) uregulowano sytuację uczniów niepełnosprawnych uczęszczających do ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki
4) określono katalog jednostek systemu oświaty, w których organizuje się kształcenie, wychowanie i opiekę dla dzieci i młodzieży niedostosowanych społeczne i zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
5) wprowadzono przepis umożliwiający, za zgodą organu prowadzącego zmniejszenie liczby dzieci w oddziale integracyjnym lub specjalnym przedszkola lub liczbę uczniów w oddziale integracyjnym lub specjalnym szkoły,
6) wskazano, że liczbę dzieci w grupie zorganizowanej w innej formie wychowania przedszkolnego określają przepisy wydane na podstawie art. 14a ust. 7 ustawy o systemie oświaty. Liczba ta wynosi od 3 do 25 dzieci,
7) wskazano, że indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny opracowywany w przedszkolu lub innej formie wychowania przedszkolnego określa zakres i sposób dostosowania programu wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia,
8) wprowadzono regulację określającą jakie zajęcia rewalidacyjne powinny być uwzględnione w indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych opracowywanych dla uczniów niewidomych, niesłyszących z afazją lub z autyzmem,
9) zrezygnowano z regulowania kwestii związanych z dostosowaniem warunków i form sprawdzianu i egzaminów do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
10) wskazano, że indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne opracowane dla uczniów na podstawie dotychczasowych przepisów należy dostosować do wymogów niniejszego projektu do dnia 30 września 2015 r.
Projekt rozporządzenia będzie tematem obrad kwietniowego posiedzenia Zespołu Edukacji, Kultury i Sporu KWRiST.