Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Co z językiem obcym w przedszkolach?

Brak sformułowania wymogów wobec uczniów kończących I klasę szkoły podstawowej, obowiązkowe przygotowanie do nauki języka obcego w przedszkolu i konsekwencje konieczności organizowania nauki religii nawet dla pojedynczego ucznia – to główne tematy posiedzenia Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu w dniu 18 lutego 2014 roku.

Dwa pierwsze zagadnienia były związane z projektami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół i rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli. Strona samorządowa z dużym sceptycyzmem przyjęła wyjaśnienia, że projektodawcom nawet nie przeszło przez myśl, że zniesienie wymogów na koniec I klasy mogą być wiązane przez kogokolwiek z wysłaniem sześciolatków do szkół. Zmiana ta jest bowiem rzekomo wynikiem wniosków z dotychczasowego funkcjonowania nowej podstawy programowej. Samorządowcy nie dali się natomiast przekonać do odstąpienia od żądania, że jeśli już przygotowanie do nauki języka obcego ma być wprowadzone to jedynie w okresie rocznego przygotowania przedszkolnego.

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej  w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach został zaopiniowany pozytywnie z zastrzeżeniem, że ma być prowadzony bieżący monitoring konsekwencji zaproponowanych zmian a ewentualne zwiększone koszty będą mogły być przesłanką uzyskania środków z rezerwy subwencji ogólnej. Rozstrzygnięcie takie było spowodowane twierdzeniami resortu edukacji, iż konieczność organizowania nauki religii w grupach jedno- czy dwuosobowych będzie dotyczył znikomej liczby przypadków, a i to często bez konieczności zatrudniania dodatkowych katechetów, a jedynie przy ograniczeniu skali zwolnień. Jak bowiem przytaczał MEN w minionym roku zatrudnienie katechetów zmniejszyło się o 600 osób.

Pozytywnie zostały zaopiniowane:

1)      projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzania ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania z ewidencji egzaminatorów;

2)      projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania egzaminatorów za udział w przeprowadzaniu sprawdzianu i egzaminów oraz nauczycieli akademickich za udział w przeprowadzaniu części ustnej egzaminu maturalnego;

3)      projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli;

4)      projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli.

Pt., 21 Lt. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski