Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Co zrobimy z zepsutą lodówką?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami wprowadzający (do obrotu) sprzęt elektryczny i elektroniczny przeznaczony dla gospodarstw domowych jest zobowiązany zebrać corocznie co najmniej 35% masy sprzętu wprowadzonego na rynek w poprzednim roku kalendarzowym. Z obowiązkiem tym skorelowane zostały prawne ramy odbierania zużytego sprzętu, a także przepisy dotyczące opłaty produktowej – uiszczanej w przypadku nieosiągnięcia wymaganego prawem poziomu odzysku. Przepisy te ulegną poważnemu obostrzeniu w związku z obowiązkiem implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 roku w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE).

Opracowany obecnie projekt założeń projektu ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym przewiduje w szczególności:

  • wprowadzenie docelowo w miejsce dotychczasowego zamkniętego katalogu urządzeń elektrycznych i elektronicznych podlegających przepisom ustawy otwartego katalogu usystematyzowanego w sześciu kategoriach: sprzęt działający na zasadzie wymiany temperatury, ekrany, monitory i sprzęt zawierający ekrany o powierzchni większej niż 100 cm2, lampy, sprzęt wielkogabarytowy (którykolwiek z zewnętrznych wymiarów przekracza 50 cm), sprzęt małogabarytowy oraz małogabarytowy sprzęt informatyczny i telekomunikacyjny. W efekcie nastąpi poszerzenie zakresu stosowania ustawy;
  • znaczące zwiększenie rocznego poziom zbierania zużytego sprzętu – począwszy od 1 stycznia 2016 roku będzie obowiązywał próg 40% średniorocznej masy sprzętu wprowadzonego do obrotu w ciągu trzech lat poprzedzających, a od 1 stycznia 2021 roku – 65%. Odpowiedniej zmianie ulegną również wymagane poziomy odzysku i recyklingu;
  • nałożenie na wszystkich sprzedawców detalicznych prowadzących jednostki handlu detalicznego o powierzchni handlowej poświęconej sprzedaży sprzętu elektrycznego i elektronicznego wynoszącej co najmniej 400 m2 obowiązku nieodpłatnego przyjęcia zużytego sprzętu, którego żaden z zewnętrznych wymiarów nie przekracza 25 cm bez konieczności zakupienia przez klienta nowego sprzętu;
  • stworzenie elektronicznego systemu monitorującego przepływ zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego przez cały cykl jego życia, począwszy od momentu jego wytworzenia, aż do ostatecznego zagospodarowania;
  • nałożenie na podmiot wprowadzający sprzęt, a nie posiadający siedziby na terytorium Polski obowiązku ustanowienia w kraju autoryzowanego przedstawiciela odpowiadającego za wypełnienie obowiązków w zakresie postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym;
  • wprowadzenie przepisów ukierunkowanych na ograniczenie międzynarodowego przemieszczania używanego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

Projekt już raz był przedmiotem obrad Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska. Opinia tego Zespołu wyrażona na czerwcowym posiedzeniu będzie wiążąca dla całej Komisji Wspólnej.

Czw., 6 Czrw. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski