W minionym miesiącu Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego zajmowała się sposobem obsługi bibliotecznej w podmiotach leczniczych; w sierpniu do zaopiniowania trafiło analogiczne rozporządzenie dotyczące domów pomocy społecznej. Podobnie jak ubiegłomiesięczne zostało przygotowane z opóźnieniem – dotychczasowe przepisy utraciły moc 1 lipca b.r.
Przedłożony projekt rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie sposobu organizacji obsługi bibliotecznej w domach pomocy społecznej oraz sposobu współdziałania bibliotek publicznych w wykonywaniu tej obsługi powiela przepisy obowiązującego do tej pory rozporządzenia z dnia 24 lutego 2000 roku. Obsługa biblioteczna w domach pomocy społecznej może być zatem organizowana w formie biblioteki (filii, oddziału) lub punktu bibliotecznego, w zależności od warunków istniejących w domach pomocy społecznej oraz potrzeb jego mieszkańców. Odpowiednią placówkę biblioteczną tworzy i nadaje jej regulamin dyrektor domu pomocy społecznej; on też jest odpowiedzialny za zapewnienie odpowiednich warunków do obsługi bibliotecznej, w szczególności warunków lokalowych. Rozporządzenie dopuszcza również możliwość współdziałania w wykonywaniu obsługi bibliotecznej z biblioteką publiczną oraz z inną biblioteką włączoną do sieci bibliotecznej.
Warto dodać, że w stosunku do obowiązujących do tej pory przepisów dyrektor domu pomocy społecznej został zwolniony z obowiązku zasięgania opinii samorządu mieszkańców domu pomocy społecznej i organizacji związkowej, a także konsultacji z biblioteką publiczną właściwą ze względu na miejsce położenia domu pomocy społecznej.