Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

A2 coraz bliżej granicy

A2 coraz bliżej granicy fot.canva

Wojewoda Lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy autostrady A2 na odcinku między węzłem Biała Podlaska a rejonem miejscowości Kijowiec. Jest to kolejny, strategicznie ważny fragment tej trasy w województwie lubelskim, biegnący w kierunku przejścia granicznego w Kukurykach. Uzyskanie decyzji ZRID pozwala na przejście do kolejnego, kluczowego etapu ogłoszonego w maju bieżącego roku przetargu na projekt techniczny, wykonawczy oraz budowę tej trasy.

Postępowanie przetargowe na budowę ponad 16-kilometrowego odcinka A2 jest prowadzone w trybie nieograniczonym. Termin składania ofert przez potencjalnych wykonawców został wyznaczony na 4 grudnia 2025 roku.

Zadaniem wyłonionej firmy będzie kompleksowa realizacja inwestycji, obejmująca opracowanie niezbędnej dokumentacji, uzyskanie wymaganych decyzji, a następnie wybudowanie autostrady A2 od węzła Biała Podlaska do rejonu Kijowca.

Zakres planowanych prac obejmuje:

  • Budowę nowej trasy z dwoma jezdniami i dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, wraz z rezerwą terenową pod dobudowę trzeciego pasa w przyszłości.
  • Wzniesienie niezbędnych obiektów inżynierskich.
  • Budowę dróg przeznaczonych do obsługi ruchu lokalnego.
  • Instalację oświetlenia i odwodnienia drogi.
  • Utworzenie nowych chodników i ścieżek rowerowych dla pieszych i cyklistów.
  • Wyposażenie autostrady w nowoczesne urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

Prace na wschodnich odcinkach autostrady A2, między Siedlcami a Białą Podlaską, są już zaawansowane. Z czterech fragmentów, trzy są obecnie w fazie realizacji. Odcinek Swory - Biała Podlaska posiada już pozwolenie na użytkowanie, choć zostanie udostępniony kierowcom dopiero po zakończeniu robót na wcześniejszych, sąsiadujących fragmentach.

Na odcinkach pomiędzy Siedlcami a Sworami trwają intensywne roboty budowlane. Prowadzone są prace przy obiektach mostowych, trwa przebudowa kolizji z urządzeniami infrastruktury podziemnej. Montowana jest siatka ogrodzeniowa, ekrany akustyczne oraz bariery energochłonne.

Zaawansowanie prac na poszczególnych realizowanych odcinkach jest zróżnicowane, co wynika m.in. z terminów uzyskania decyzji ZRID:

  • Siedlce Południe – Malinowiec: 90 proc.
  • Malinowiec – Łukowisko: 82 proc.
  • Łukowisko – Swory: 84 proc.

Jednocześnie toczą się procedury rozpatrywania roszczeń wykonawców wszystkich trzech odcinków, którzy oczekują wydłużenia czasu na ukończenie robót lub dodatkowych środków finansowych. Mobilizacja wykonawców ma jednak na celu udostępnienie trasy głównej wszystkich odcinków jeszcze w bieżącym roku. Udostępnienie do ruchu odcinka Siedlce Południe - Malinowiec umożliwi również otwarcie 2 km fragmentu Siedlce Zachód - Siedlce Południe.

Oprócz odcinka Biała Podlaska – Kijowiec, w realizacji jest również kolejny fragment A2. Postępowanie przetargowe na odcinek od rejonu Kijowca do węzła Dobryń ogłoszono w grudniu 2024 roku. Dla tego fragmentu decyzja ZRID została uzyskana w maju 2025 roku, a otwarcie ofert nastąpiło w sierpniu 2025 roku.

Jednocześnie prowadzone są prace przygotowawcze do poszerzenia 89 km autostrady A2 na zachód od stolicy, na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Konotopa. Przetargi na roboty budowlane zostały ogłoszone w lipcu 2025 roku. Docelowo ten fragment trasy będzie miał po trzy pasy w obu kierunkach od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków, a następnie po cztery pasy od węzła Pruszków do węzła Konotopa, co ma zwiększyć przepustowość w aglomeracji warszawskiej.

Źródło: GDDKiA

Śr., 26 Lst. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś