Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Od Bałtyku do Czech: Polska ma pełną S3

Od Bałtyku do Czech: Polska ma pełną S3 fotolia.pl

Zakończyła się historyczna inwestycja drogowa w Polsce. Od 20 października 2025 roku kierowcy mogą już korzystać z ostatniego, 17-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S3 na trasie Świnoujście-Dargobądz w województwie zachodniopomorskim. Oddanie do użytku tego odcinka oznacza, że droga ekspresowa S3 została ukończona na całym planowanym przebiegu, łącząc Bałtyk (Świnoujście) z południową granicą Polski, a docelowo z Czechami.

S3 to więcej niż droga – to infrastruktura, która poprzez porty Szczecin-Świnoujście łączy północ z południem Europy. Jej uruchomienie ma fundamentalne znaczenie dla wzrostu konkurencyjności polskich portów i otwiera nowe perspektywy rozwoju dla całego regionu zachodniej Polski. 

Nowa droga i infrastruktura towarzysząca 

Zakończony odcinek Świnoujście-Dargobądz został zrealizowany w systemie „projektuj i buduj” przez firmę Polaqua, a jego wartość wyniosła 688,8 mln zł. Całe zadanie, obejmujące również odcinek do Troszyna, otrzymało dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości 775 mln zł.

W ramach budowy powstała dwujezdniowa droga ekspresowa, wyposażona w dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Zakres prac był szeroki i obejmował budowę złożonej infrastruktury:

  • Cztery węzły drogowe: Świnoujście, Świnoujście Terminal LNG, Świnoujście Łunowo oraz Międzyzdroje.
  • 10 wiaduktów i dwie estakady.
  • Dziewięć przejść dla zwierząt, w tym dwa górne, co było kluczowe ze względu na przebieg trasy przez obszar chroniony.

Inwestycja objęła również newralgiczny dojazd z węzła Łunowo do planowanego portu kontenerowego w Świnoujściu, co ma strategiczne znaczenie dla logistyki i rozwoju zdolności przeładunkowych portów. 

S3 a porty i Woliński Park Narodowy 

Nowa trasa rozpoczyna się od ronda, które łączy S3 z tunelem pod Świną, otwartym w 2023 roku, oraz portem w Świnoujściu. To połączenie zapewnia stały, sprawny i szybki dostęp do wyspy Uznam i do zespołu portów Szczecin i Świnoujście, które rocznie obsługują setki tysięcy pojazdów ciężarowych i osobowych na połączeniach promowych ze Szwecją.

Odcinek S3 częściowo przebiega przez teren Wolińskiego Parku Narodowego. Ze względu na ochronę przyrody i nienormatywne łuki, na tym fragmencie obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h. Należy jednak pamiętać, że do końca roku 2025 wciąż potrwają prace przy węźle Świnoujście Terminal LNG, a także przy jezdniach dodatkowych poza główną trasą.

Zbudowanie jezdni dodatkowych dla ruchu lokalnego znacząco poprawiło skomunikowanie wielu miejscowości położonych przy dotychczasowej drodze krajowej nr 3 (DK3). Kierowcy lokalni zyskali bezpieczne alternatywy i nie muszą już włączać się do ruchu w DK3 na skrzyżowaniach kolizyjnych. 

Europejska arteria komunikacyjna 

Ukończenie S3 to zwieńczenie budowy drogi ekspresowej o łącznej długości 470 kilometrów. Trasa przebiega wzdłuż zachodniej granicy Polski, stanowiąc najważniejszą arterię południkową w tej części kraju. Łączy autostrady A6, A2 i A4 oraz drogę ekspresową S6, przebiegając w pobliżu kluczowych ośrodków, takich jak Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zielona Góra i Legnica.

Droga ekspresowa S3 to kluczowy element Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk oraz fragment europejskiej trasy E65. Ta międzynarodowa arteria, o łącznej długości około 3950 km, łączy szwedzkie Malmö z grecką Kretą, a S3 ma w tym korytarzu kluczowe znaczenie dla połączeń transportowych między północą a południem kontynentu. Pełne otwarcie polskiej S3 znacząco zwiększa jej strategiczną rolę w europejskim systemie logistycznym.

Źródło: MI

Czw., 23 Prn. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś