W czwartek, 9 października 2025 r., odbyło się posiedzenie Komisji Infrastruktury, którego przedmiotem było rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1677). Należy przy tym podkreślić, iż projekt ma na celu wykonanie prawa UE, co oznacza iż ewentualną poprawkę może złożyć grupa minimum 3 posłów.
Ustawa zmieniająca według relacji projektodawców dotyczy w szczególności trzech obszarów, tj.: zwiększenia ochrony życia i zdrowia dzieci, zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz mobilności młodych osób. Regulacja przewiduje wprowadzenie obowiązku używania kasków ochronnych przez dzieci do 16 roku życia, jeżdżących na rowerach, hulajnogach, itp. Zdaniem przedstawicieli ministerstwa znajduje to uzasadnienie w znacznym wzroście liczby wypadków drogowych z udziałem dzieci i młodzieży poruszających się wspomnianymi środkami transportu na przestrzeni ostatnich lat. Projektodawcy chcą także przywrócenia obniżenia dolnej granicy wiekowej, dzięki czemu możliwość kierowania pojazdami kat. B miałyby na specjalnych zasadach osoby powyżej 17 roku życia. Kolejna propozycja dotyczy wprowadzenia dwuletniego okresu próbnego dla osób, które po raz pierwszy uzyskają prawo jazdy kat. B, a trzyletniego dla młodych kierowców. Ustawa przewiduje również dodanie sankcji w postaci zatrzymania prawa jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym, czy obniżenia wymogu minimalnego wieku kierowców autobusów wykonujących przewozy krajowe osób do 18 lat (w przypadku tras poniżej 50 km i autobusów do 16 pasażerów) oraz 20 lat (pozostałe przewozy autokarami). W regulacji znalazły się też przepisy dopuszczające możliwość korzystania z buspasów przez karetki bez włączonych sygnałów dźwiękowo-świetlnych oraz przewidujące zwiększenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości dla ciągników rolniczych do 40 km/h.
W ramach prowadzonych obrad zgłoszono wiele poprawek, które dotyczyły m.in.: katalogu uprawnień straży granicznej, możliwości poruszania się jednośladami po drogach publicznych dzieci od 13 roku życia, braku obowiązku noszenia kasku dla użytkowników jednośladów bez jakiegokolwiek silnika od 16 lat, czy obowiązku noszenia kasku dla wszystkich użytkowników poniżej 18 roku życia.
Po kilkuminutowej przerwie w posiedzeniu, przewodniczący stwierdził, że na mocy poczynionych uzgodnień postanowiono, mając na uwadze istotę oraz rolę projektu, umożliwić wszystkim zainteresowanym zapoznanie się z przedstawionymi poprawkami, a także ich analizę i w tym celu kontynuować obrady na kolejnym terminie.
Transmisja z posiedzenia dostępna jest pod linkiem: www.sejm.gov.pl