Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Dwie linie metra w Krakowie już w 2035 roku – projekt władz miasta

Dwie linie metra w Krakowie już w 2035 roku – projekt władz miasta fot.pixabay

Podczas konferencji w ICE Kraków prezydent miasta – Aleksander Miszalski poinformował, że oddanie do użytku pierwszej linii metra w dawnej stolicy polski planowane jest na 2035 rok, tj. za 10 lat. Docelowo projekt zakłada budowę dwóch linii – M1 i M2, których trasy mają mieć łączną długość ponad 29 kilometrów i posiadać 29 stacji, co umożliwi dostęp do tego środka transportu ok. 40% mieszkańców.

Informacje te zostały przedstawione przez miasto w ramach prezentacji rezultatów działań nad „Studium rozwoju metra w Krakowie”, który stanowił przedmiot prac interdyscyplinarnego zespołu naukowców i specjalistów przez ostatnie kilkanaście miesięcy. Inwestycja ma stanowić najważniejsze przedsięwzięcie nadchodzącej dekady, a zarazem być impulsem dla rozkwitu całego miasta. Zdaniem Aleksandra Miszalskiego metro jest dla Krakowa niezbędne i wręcz należy się jego mieszkańcom, a jego brak będzie hamował dalszy rozwój metropolii.

Według założeń projektowane linie metra mają się wzajemnie uzupełniać. Początek obu tras kolei podziemnej ma mieć miejsce w okolicach Kombinatu w Nowej Hucie, dalej mają biec równolegle przez centrum miasta w okolice ul. Brożka, gdzie nastąpi rozdzielenie – M1 pojedzie dalej do Opatkowic, a M2 na Kurdwanów. W ramach prezentacji przedstawiono szczegółowe rozmieszczenie obu linii metra na trasie północ-południe, na które mają składać się następujące przystanki: Nowa Huta Kombinat, Zalew Nowohucki, pl. Centralny, al. Róż, rondo Kocmyrzowskie, Czyżyny, Wiślicka, Bora Komorowskiego, rondo Młyńskie, Olsza, rondo Mogilskie, Dworzec Główny, Stary Kleparz, Teatr Bagatela, Muzeum Narodowe, rondo Grunwaldzkie, Ludwinów, Brożka. Stacja przy ul. Brożka ma być ostatnim wspólnym przystankiem, a dalej linia M1 będzie przebiegać przez: Ruczaj, Kampus UJ, Bobrzyńskiego, Lubostroń, Kobierzyn, Kliny, kończąc na Opatkowicach, zaś linia M2 przez: Łagiewniki, Sanktuarium, Halszki, Witosa, aż do Kurdwanowa.

Zgodnie z przewidywaniami pomysłodawców w zasięgu projektowanych tras linii metra ma znaleźć się ok. 40% mieszkańców Krakowa, których odległość do najbliższego przystanku kolei podziemnej ma wynosić nie więcej niż 800 metrów. Metro ma kursować co dwie minuty na odcinku Kombinat – Brożka oraz co cztery minuty na dwóch odnogach trasy. Według szacunków ten środek transportu będzie codziennie użytkowany przez ok. 280 tys. pasażerów, zaś czas ich dojazdów może zostać zredukowany nawet o połowę.

Śr., 24 Wrz. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Mateusz Jabłoński