Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowy odcinkowy pomiar prędkości

Nowy odcinkowy pomiar prędkości fotolia.pl

W piątek 12 września na autostradzie A4 uruchomiono nowy system odcinkowego pomiaru prędkości (OPP), obejmujący ponad siedmiokilometrowy odcinek między węzłami Kąty Wrocławskie i Pietrzykowice. Jest to pierwsze z 43 nowych urządzeń, które zostaną włączone do systemu CANARD w ramach projektu rozbudowy finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy. 

Kolejny fragment A4 pod nadzorem 

Nowy pomiar na A4 jest kolejnym krokiem w rozbudowie systemu, mającym na celu poprawę bezpieczeństwa. Dozwolona prędkość na tym odcinku dla samochodów osobowych wynosi 110 km/h, a dla ciężarowych 80 km/h. To już drugi fragment autostrady A4 objęty nadzorem OPP. Wcześniej system uruchomiono między węzłami Kostomłoty a Kąty Wrocławskie.

Skuteczność odcinkowych pomiarów prędkości potwierdzają statystyki. W pierwszej połowie bieżącego roku na odcinku objętym pomiarem między węzłami Kostomłoty a Kąty Wrocławskie zarejestrowano 24,6 tysiąca wykroczeń. W tym samym czasie wszystkie 71 systemów OPP w kraju odnotowały 263,8 tysiąca naruszeń. Ustawiony próg tolerancji, który pozwala na błąd kierowcy do 10 km/h, sprawia, że system działa prewencyjnie. Mimo to, średnie przekroczenie dozwolonej prędkości przez kierujących wynosi około 21 km/h. Niespełna 2% kierowców przekracza prędkość o ponad 50 km/h. 

Bezpieczeństwo przede wszystkim 

Z analiz wynika, że w miejscach objętych odcinkowym pomiarem prędkości, zachowania kierowców ulegają znaczącej zmianie. Większość z nich zwalnia, co prowadzi do drastycznego spadku liczby wypadków drogowych. Średnio, zaledwie dwóch na stu kierowców przekracza dozwoloną prędkość w kontrolowanych lokalizacjach. Dodatkowo, każdy obszar objęty OPP jest wyraźnie oznaczony znakami drogowymi, co wzmacnia efekt prewencyjny.

Lokalizacje nowych urządzeń zostały wytypowane we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz Policją. Wybrano te miejsca, w których nadmierna prędkość stanowi realne zagrożenie dla bezpieczeństwa na drogach. 

Wielka rozbudowa systemu CANARD 

Obecnie system CANARD dysponuje 72 urządzeniami OPP, a po zakończeniu instalacji kolejnych 42, kontrolą objętych zostanie łącznie około 650 km dróg. Koszt montażu nowych systemów wyniesie prawie 83,5 mln zł. Do połowy przyszłego roku liczba wszystkich urządzeń CANARD zwiększy się o 128. Oprócz 43 systemów OPP, zamontowanych zostanie 70 nowych fotoradarów, 10 systemów rejestrujących wjazd na czerwonym świetle na skrzyżowaniu oraz 5 systemów na przejazdach kolejowo-drogowych. Dzięki temu, automatyczny nadzór nad ruchem drogowym będzie prowadzony przy użyciu blisko 730 urządzeń.

Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach, a co za tym idzie, zmniejszenie liczby wypadków spowodowanych nadmierną prędkością lub ignorowaniem sygnalizacji świetlnej. Całość finansowana jest z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Źródło: GITD

Czw., 25 Wrz. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś