Mieszkańcy województwa kujawsko-pomorskiego w najbliższych latach zyskają szybsze i wygodniejsze połączenia kolejowe. Dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych o wartości blisko 5 miliardów złotych zrealizowane zostaną dwie strategiczne inwestycje: modernizacja trasy kolejowej Maksymilianowo-Kościerzyna oraz przebudowa toruńskiego węzła kolejowego.
Umowy na finansowanie przedsięwzięć zostały podpisane w Toruniu pomiędzy spółką PKP Polskie Linie Kolejowe SA a Centrum Unijnych Projektów Transportowych. To największe do tej pory dofinansowanie unijne w historii polskiej kolei, przyznane w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS).
Szybsze podróże do Trójmiasta i sprawniejszy transport towarów
Modernizacja ponad 100-kilometrowego odcinka linii nr 201 pomiędzy Maksymilianowem a Kościerzyną będzie jedną z największych inwestycji kolejowych ostatnich lat. Projekt obejmuje dobudowę drugiego toru, elektryfikację trasy oraz podniesienie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h. Dzięki temu czas przejazdu do Trójmiasta skróci się nawet o godzinę, a na odcinku modernizowanym – o 20 minut.
Przebudowa pozwoli także zwiększyć przepustowość linii, co ma kluczowe znaczenie dla transportu towarów. Zmodernizowana trasa stanie się istotnym korytarzem kolejowym prowadzącym do portu w Gdyni, wspierając polski eksport i rozwój gospodarki.
Pasażerowie zyskają dostęp do nowych i przebudowanych peronów na ośmiu stacjach i dziesięciu przystankach osobowych. Powstanie również nowy przystanek w Szenajdzie. W planach są także inwestycje infrastrukturalne, m.in. budowa i modernizacja blisko 100 obiektów inżynieryjnych oraz przejazdów kolejowo-drogowych, co poprawi bezpieczeństwo zarówno ruchu kolejowego, jak i drogowego. Całkowita wartość projektu sięga 6,65 mld zł, z czego 4,6 mld zł to dofinansowanie unijne.
Modernizacja toruńskiego węzła kolejowego
Drugie przedsięwzięcie obejmuje modernizację linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny-Toruń Wschodni. W jego ramach przebudowane zostaną stacje Toruń Wschodni i Toruń Miasto, które zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności – pojawią się windy i przejścia podziemne z dostępem na perony. Zainstalowany zostanie również nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej.
Między stacjami wymienione zostaną tory i sieć trakcyjna na odcinku 8,5 km, a dzięki budowie drugiego toru pod Placem Pokoju Toruńskiego zniknie wąskie gardło, które ograniczało przepustowość linii. W ramach inwestycji wyremontowany zostanie również zabytkowy most kolejowy nad Wisłą z 1873 roku, noszący imię Ernesta Malinowskiego.
Samorząd Torunia we współpracy z PKP PLK przebuduje tzw. Garbaty Mostek, czyli kładkę nad torami łączącą ulice Chrobrego i Sobieskiego, a także ul. Sowińskiego wraz z budową nowych miejsc parkingowych. Wartość projektu wynosi 685 mln zł, z czego 390 mln zł to wsparcie ze środków programu FEnIKS.
Kolej impulsem rozwoju
Realizacja obu inwestycji oznacza znaczną poprawę jakości transportu kolejowego w regionie. Skrócenie czasu podróży, lepszy dostęp do kolei i wygodniejsze stacje to korzyści odczuwalne dla mieszkańców i turystów. Modernizacje wzmocnią także rolę kolei w przewozie towarów, wspierając rozwój portów morskich i gospodarki całego kraju.
Środki przyznane w ramach programu FEnIKS to dowód, że kolej pozostaje jednym z kluczowych obszarów inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Dzięki nim Kujawy i Pomorze stają się jeszcze ważniejszym punktem na kolejowej mapie Europy.
Źródło: MI