PKP Polskie Linie Kolejowe SA otrzymały ponad 219,5 mln zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Środki zostaną przeznaczone na dwa strategiczne przedsięwzięcia infrastrukturalne, które mają poprawić jakość podróży oraz dostępność kolei na kluczowych szlakach aglomeracyjnych i międzyregionalnych.
To kolejny etap modernizacji krajowego transportu kolejowego – inwestycje mające na celu zwiększenie przepustowości, bezpieczeństwa oraz komfortu pasażerów. Nowe rozwiązania infrastrukturalne projektowane są z myślą o wszystkich użytkownikach – w tym osobach z niepełnosprawnościami, seniorach oraz turystach.
Nowoczesna informacja pasażerska i modernizacja przystanków
Pierwsze zadanie dotyczy wdrożenia nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej na terenie aglomeracji warszawskiej. Obejmuje ono instalację elektronicznych tablic z dynamiczną informacją o rozkładzie jazdy, monitoring wizyjny oraz nagłośnienie na stacjach i przystankach kolejowych zlokalizowanych na dziewięciu liniach. Wśród nich znajdują się m.in. Grodzisk Mazowiecki, Zielonka, Piaseczno, Warszawa Żerań czy Radzymin.
Łącznie nowoczesne systemy zostaną zainstalowane na ponad 40 stacjach i przystankach, gdzie każdego dnia zatrzymuje się nawet 300 pociągów. Inwestycja obejmuje również przebudowę peronów na przystanku Ursus Północny i stacji Radzymin, modernizację dwóch wiaduktów kolejowych na linii nr 3 oraz wymianę elementów sieci trakcyjnej.
Dzięki tym działaniom pasażerowie zyskają nie tylko lepszy dostęp do informacji, ale również większe bezpieczeństwo i komfort podróży – także dla osób o ograniczonej mobilności.
Rewitalizacja linii kolejowej z Warszawy do Krakowa
Drugie zadanie dotyczy rewitalizacji odcinka linii kolejowej nr 8 między Tunelami a Krakowem. Prawie 50 kilometrów torów przejdzie gruntowny remont, który pozwoli na przywrócenie pełnych parametrów techniczno-eksploatacyjnych. W efekcie zwiększy się prędkość przejazdów zarówno pociągów pasażerskich, jak i towarowych.
Prace obejmą m.in. remont torów, modernizację sześciu przejazdów kolejowo-drogowych, wymianę 22 rozjazdów i czterech skrzyżowań torów. Dodatkowo zmodernizowane zostaną perony na stacjach Miechów i Zastów, a także przebudowane cztery perony na przystankach Smroków, Kraków Batowice oraz Kraków Główny.
Wszystkie obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przewidziano również montaż nowych wiat, tablic informacyjnych, energooszczędnego oświetlenia oraz miejsc do siedzenia.
Realizacja obydwu projektów ma zakończyć się w drugiej połowie 2026 roku.
Krok ku nowoczesnej kolei
Zarówno modernizacja infrastruktury informacyjnej w aglomeracji warszawskiej, jak i rewitalizacja odcinka linii nr 8 między Tunelami a Krakowem to ważne elementy budowania nowoczesnego systemu transportu w Polsce. Dofinansowanie z KPO pozwala nie tylko na przyspieszenie inwestycji, ale także na ich realizację w sposób zgodny z europejskimi standardami dostępności i zrównoważonego rozwoju.
Nowe rozwiązania mają przynieść realne korzyści wszystkim użytkownikom kolei – skracając czas podróży, poprawiając komfort, zwiększając bezpieczeństwo i zapewniając łatwiejszy dostęp do usług transportowych.
Źródło: MI