Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Transport przyszłości w Lublinie – zielona mobilność do 2029 roku

Transport przyszłości w Lublinie – zielona mobilność do 2029 roku fotolia.pl

Już za kilka lat mieszkańcy Lublina będą mogli korzystać z szeregu nowych udogodnień komunikacyjnych. W ramach inwestycji wspieranej z Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027 powstanie nowoczesny węzeł przesiadkowy przy stacji PKP „Lublin Ponikwoda”, rozbudowane zostaną chodniki, ścieżki rowerowe i parkingi, a flotę transportu miejskiego zasili 15 nowych, zeroemisyjnych autobusów. Wszystko po to, aby ułatwić mieszkańcom przemieszczanie się po mieście bez konieczności korzystania z samochodu prywatnego i poprawić jakość powietrza w aglomeracji.

Celem projektu jest stworzenie systemu transportu publicznego opartego na zrównoważonej mobilności – takiego, który pozwoli łączyć ruch pieszy, rowerowy oraz komunikację miejską i dalekobieżną. Zmniejszenie liczby aut na ulicach oznacza mniejszą emisję spalin i hałasu, co przełoży się na większy komfort codziennego życia w Lublinie.

Zakres działań jest szeroki. Oprócz zakupu autobusów elektrycznych i montażu nowoczesnych tablic Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, miasto planuje modernizację pięciu pętli autobusowych (m.in. przy ul. Smoluchowskiego, Wojciechowskiej i Mełgiewskiej) oraz przebudowę ulicy Zana. Kluczowym punktem będzie budowa nowego węzła przesiadkowego przy stacji „Lublin Ponikwoda”, do którego zostanie wydłużona istniejąca linia autobusowa.

Rozbudowa infrastruktury obejmie także Aleję Unii Lubelskiej, na odcinku od ronda Lubelskiego Lipca ’80 do zjazdu na teren centrum handlowego. Powstaną tam dwa nowe mosty nad Bystrzycą, buspasy, zatoki i wiaty przystankowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przebudowana zostanie trakcja trolejbusowa i oświetlenie drogowe, a system komunikacji miejskiej zostanie wzbogacony o biletomaty i urządzenia informatyczne. W całej aglomeracji pojawią się nowe ścieżki rowerowe, chodniki i miejsca parkingowe na obrzeżach miasta.

W ramach działań proekologicznych nasadzonych zostanie ponad 200 drzew, 5,5 tys. krzewów i 300 m² traw ozdobnych. Projekt „Rozwój zintegrowanego systemu transportu publicznego na terenie miasta Lublin” będzie realizowany do 2029 roku. Całkowita jego wartość to 349,3 mln zł, z czego 190,7 mln zł pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.

Lubelska inwestycja jest już czwartym projektem dużego miasta Polski Wschodniej, który uzyskał dofinansowanie w ramach naboru niekonkurencyjnego – obok projektów realizowanych przez Olsztyn, Radom i Elbląg. Łączne wsparcie dla tych miast wynosi 447,2 mln zł. Nabór wniosków potrwa do 25 lipca 2025 r., a jego budżet to 1,35 mld zł.

Z kolei w ramach naborów konkurencyjnych skierowanych do mniejszych miast (poniżej 100 tys. mieszkańców) dofinansowanie otrzymało 10 projektów, które pozwolą unowocześnić transport publiczny m.in. w Łomży, Suwałkach, Mielcu, Stalowej Woli, Siedlcach czy Chełmie. Na ten cel przeznaczono 621,8 mln zł z funduszy unijnych.

Nowe inwestycje oznaczają, że mieszkańcy Lublina – podobnie jak innych miast Polski Wschodniej – będą mogli poruszać się szybciej, wygodniej i bez szkody dla środowiska.

Źródło: MFiPR

Śr., 23 Lp. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła