Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rusza program poprawy bezpieczeństwa na torach

Rusza program poprawy bezpieczeństwa na torach fotolia.pl

W całej Polsce powstaną nowe wiadukty i tunele, które mają na celu wyeliminowanie niebezpiecznych przejazdów kolejowo-drogowych. Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły listę rankingową zadań zakwalifikowanych do realizacji w ramach I etapu ogólnopolskiego projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”. Spośród 51 zgłoszeń, do dalszych prac wybrano 16 inwestycji.

Projekt, którego łączna wartość sięga 861 milionów złotych, finansowany jest z budżetu państwa. Każdy z dwóch zaplanowanych etapów otrzyma po 430,5 mln zł. Maksymalne dofinansowanie dla jednej inwestycji może wynieść nawet 60 milionów złotych. Wnioski składane były przez jednostki samorządu terytorialnego oraz zarządców dróg, którzy zobowiązali się do współfinansowania budowy skrzyżowań wielopoziomowych.

Głównym założeniem programu jest zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym poprzez likwidację przejazdów jednopoziomowych i budowę bezkolizyjnych obiektów inżynieryjnych – wiaduktów i tuneli. To odpowiedź na powtarzające się wypadki na przejazdach, które często kończą się tragicznie.

Jak podkreślają przedstawiciele rządu, program ma również realny wpływ na usprawnienie ruchu w miastach i miasteczkach – nowe skrzyżowania bezkolizyjne oznaczają mniej korków i sprawniejszy przepływ pojazdów. Obiekty te mają być także elementem zrównoważonego systemu transportowego, integrując ruch drogowy i kolejowy bez wzajemnych kolizji.

W ramach pierwszego naboru, który zakończył się 5 lutego 2025 r., złożono 51 wniosków pochodzących od 35 podmiotów. Po przeprowadzeniu szczegółowej oceny formalnej i merytorycznej, uwzględniającej m.in. aspekty techniczne, eksploatacyjne, ekonomiczne i dokumentacyjne, do dalszego rankingu zakwalifikowano 36 projektów. Ostatecznie 16 zadań znalazło się na liście podstawowej przeznaczonej do dofinansowania w I etapie.

Na liście rezerwowej umieszczono 20 projektów. Warto podkreślić, że zadania z tej listy automatycznie zostaną uwzględnione przy rozpatrywaniu II etapu programu, o ile wnioskodawcy nie wycofają formalnie swojego udziału. Ostateczna kolejność i ostateczna lista zadań może ulec zmianie – m.in. ze względu na ewentualne korekty kosztów lub brak wkładu własnego po stronie samorządów.

Do udziału w programie wymagane było m.in. zapewnienie akceptacji społecznej dla planowanej inwestycji, powiązanie nowego obiektu z istniejącym układem komunikacyjnym oraz likwidacja przejazdu/przejazdów kolejowo-drogowych, które zostaną zastąpione infrastrukturą bezkolizyjną.

PLK S.A. zapewnia, że współfinansuje część inwestycji obejmującą obiekt nad lub pod linią kolejową, przygotowanie odpowiedniej dokumentacji projektowej oraz pokrywa koszty likwidacji dotychczasowego przejazdu.

Władze liczą na efektywną współpracę między zarządcą infrastruktury a samorządami. Skala projektu pokazuje, że jest to jedna z największych i najbardziej ambitnych inicjatyw infrastrukturalnych ostatnich lat, mająca na celu ochronę życia i zdrowia uczestników ruchu drogowego i kolejowego.

Dzięki nowoczesnemu podejściu, systematycznej ocenie wniosków i jasnym zasadom finansowania, projekt ma szansę stać się modelowym przykładem skutecznej polityki bezpieczeństwa transportowego w Polsce.

Źródło: MI

Śr., 23 Lp. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś